Patrocinado porPatrocinado por

Las reservas de orquídeas de O Courel, un modelo para la sierra de O Xistral

Francisco Albo
francisco albo QUIROGA / LA VOZ

SOSTENIBILIDAD

Orquídeas silvestres en el Alto da Pedra, donde está una de las microrreservas botánicas creadas por la AGCT
Orquídeas silvestres en el Alto da Pedra, donde está una de las microrreservas botánicas creadas por la AGCT Carlos Rueda

La experiencia será presentada en un congreso que se celebrará en Lugo la semana próxima

05 nov 2022 . Actualizado a las 19:28 h.

La experiencia obtenida en la gestión de las cinco microrreservas de orquídeas silvestres de la sierra de O Courel puede ser útil para el proyecto Life in Common Land, que pretende favorecer la conservación de turberas y brezales húmedos en la sierra de O Xistral. Así lo creen los responsables de la Asociación Galega de Custodia do Territorio (AGCT), que promovió la creación de las reservas de O Courel. El biólogo Martiño Cabana, miembro de esta entidad, participará en un congreso dedicado al proyecto de O Xistral que se celebrará en Lugo entre el martes y el miércoles. «O noso proxecto comezou a desenvolverse no 2015 e está funcionando moi ben, e pensamos que este modelo tamén pode ser viable no Xistral e noutros lugares», señala Cabana.

El biólogo señala que los espacios de mayor relevancia ambiental que se pretende conservar en el proyecto de O Xistral están en montes comunales. «As microrreservas do Courel tamén están en terreos comunais e foron creadas mediante acordos con comunidades de montes», comenta. Cabana puntualiza por otro lado que en el caso de O Xistral el proyecto abarca grandes extensiones de terreno, por lo que el trabajo de conservación será notablemente más complicado y a una escala mucho mayor que en O Courel, donde las microrreservas de orquídeas ocupan unas superficies muy limitadas. «O noso modelo pode ser útil sobre todo para a xestión de pequenas zonas moi concretas que se consideren de especial valor ambiental e onde sexa interesante traballar máis en detalle», añade.

El modelo de conservación desarrollado en las microrreservas de O Courel, dice asimismo Martiño Cabana, puede exportarse también a otros territorios de especial valor medioambiental, como las tierras altas de la sierra de Os Ancares. «Trátase de realizar actuacións moi determinadas en espazos reducidos, de forma que sexan asumibles por pequenas entidades», explica. En el caso de O Courel, consiste en delimitar y señalizar las áreas con mayor presencia de orquídeas, y efectuar desbroces periódicos para favorecer la conservación de estas especies.

Obtención de ayudas

Este tipo de gestión, según la AGCT, puede ser de especial interés para los ayuntamientos a la hora de solicitar ayudas institucionales para la conservación del medio ambiente. «Os concellos ás veces non saben que proxectos presentar para pedir axudas e as subvencións pérdense por non facer propostas», dice Cabana.

«Queremos mellorar a calidade do hábitat das plantas»

O biólogo Martiño Cabana sinala que as microrreservas de orquídeas do Courel están hoxe nun estado satisfactorio, pero a Asociación Galega de Custodia do Territorio quere realizar certas melloras nestes espazos.

 —Que actuacións pretenden realizar?

—Actuaremos na reserva de Hórreos, a maior de todas. Non porque teña problemas, senón para mellorar a calidade do hábitat das orquídeas reducindo a superficie ocupada polas matogueiras. Con esa fin pedimos unha das axudas que outorgou hai pouco a Xunta para as reservas da biosfera, pero non nola concederon.

—Por que motivo?

—Non o sabemos, pero supoñemos que se aplicou un criterio que ten máis en conta a superficie afectada polo proxecto que a calidade da actuación, e as reservas de orquídeas silvestres son moi pequenas.

—Que pensan facer agora?

—Buscaremos outras fontes de financiamento para esta actuación, que por outra parte non se ten que facer de forma inmediata. Os veciños de Hórreos teñen gando que axuda a ter controlada a matogueira e por tanto axuda a conservar as orquídeas. O que queremos non é salvar as plantas, senón ofecerlles un hábitat algo máis amplo e de maior calidade para que se poda expandir a súa presenza.