El joven que aprendió a tocar la pandereta con unos 8 años y en el 2020 entró en la compañía de danza de Fran Sieira, inicia ahora su carrera en solitario, con la que ya empieza a despuntar
21 may 2024 . Actualizado a las 13:31 h.Él no viene de una familia de artistas, pero está seguro de que su bisabuela, Carmen de Venturiña, se sentiría más que orgullosa de verlo sobre los escenarios. «Eu parézome bastante nisto a ela. Era tocadora, e sempre dicía que traballar non, pero tocar a pandeireta e cantar era o seu», recuerda entre risas Martín Mondragón, más conocido como Mondra, el joven de Teo (de la parroquia de Recesende, para más señas) que a sus 23 años se perfila como la nueva estrella del trad, un género en auge que bebe de la música tradicional gallega y la convierte en un sonido plenamente actual.
Mondra cuenta que lleva «dende ben pequeniño vencellado a agrupacións do meu concello e relacionándome co mundo da música, tamén do teatro e doutros eidos das artes. Sempre tiven esa gana de facer cousas dentro das artes escénicas. A danza e a interpretación son das miñas cousas favoritas do mundo». Tendría poco más de 8 años cuando empezó a tocar la pandereta en la asociación cultural Rosalía de Castro de Cacheiras, y hoy es él el maestro, en A Ponte Vella de Reis.
El salto que lo llevó a los escenarios como cantareiro y bailador profesional ocurrió hace solo 3 años, cuando hizo una audición para la compañía de danza de Fran Sieira y pasó a formar parte del elenco de DeMente y Neutrx. «Relacionarme con esa familia marabillosa axudoume a gañar seguridade e foi cando me din conta, con toda a seguridade do mundo, de que isto é o que quero facer», dice el veinteañero teense, quien con su trabajo de fin de grado de Comunicación Audiovisual sentó ya la primera piedra de su carrera en solitario. «Fixen Aghrúuu, producín o tema musical e maila peza audiovisual arredor da cal xira este primeiro proxecto, que é unha experiencia musical, pero tamén visual e performativa».
Esa carta de presentación, en la que Mondra reivindica el deseo y la libertad sexual, ya acumula más de 12.000 reproducciones en YouTube. Y, tras esta, ha sacado otras cuatro canciones que formarán parte de su debut discográfico, en el que música, moda, danza y audiovisual forman parte de un todo. El tema que interpreta junto a Fillas de Cassandra, Punheta!, es el que mayor alcance ha tenido hasta ahora (en apenas 3 meses, el videoclip tiene más de 15.000 visualizaciones).
A solo tres meses del lanzamiento de su primer álbum de estudio, Ardén —que sale en septiembre, con 10 pistas originales—, Mondra reconoce estar en un momento dulce, muy ilusionado pero especialmente ajetreado, compaginando su faceta como docente de pandeireta y danza tradicional, el trabajo en la compañía de Sieira y el lanzamiento de su proyecto personal, que cada vez adquiere una mayor envergadura.
¿Y qué significa Ardén? «Ardén é un novo lugar que creamos e está moi afastado de aquí, para facer un símil con moitas das problematicas coas que convivimos a nivel social, nivel cultural... É unha terra que fala da Galiza, pero está situada noutro lugar. Eu quero esa terra dos afectos, da sensualidade, do espertar afectivosexual, un lugar no que os ardentes poidamos desenvolvernos. E, a Folía das ardentes é como se chama o espectáculo, e é ese espazo libertario onde nos reunimos os ardentes, onde nos vemos e nos sentimos libres», contesta el autor.
Su puesta en escena fue estrenada en el auditorio Constante Liste de Teo (donde hizo en abril una residencia) y desde el departamento de Cultura del Concello reconocían el éxito alcanzado por un joven artista al que han visto crecer, con un directo que conquista a programadores culturales y al público en general.
«Levamos 6 concertos, nos que notei unha moi boa acollida, e temos case unha vintena máis neste verán», indica Mondra. Tomen nota del siguiente, que será este mismo sábado dentro del festival de Compostela Diversa, a las 20.45 horas en Mazarelos.
Fenómeno «trad»
El artista, que pertenece al mismo ayuntamiento en el que aprendieron a tocar la pandereta las hermanas Maneiro, dice sobre el fenómeno trad que «é unha porta aberta e unha marabilla que estea pasando isto, dentro do bum das Tanxugueiras. Eu medrei na música tradicional e nas tendencias globais que recibo e creo que se está xerando un movemento que está nos seus inicios e ten aínda moito por dar. Demostrounos xa algo moi especial, que a música tradicional e o galego podían chegar a ser mainstream e nós non o sabiamos. Penso que estamos no inicio do camiño, dun camiño que tiña que acontecer».
En su proceso creativo particular, Mondra recurre a compilatorios de cantigas tradicionales, subraya: «Quero que o discurso, a linguaxe e as características desa tradición oral estean presentes. Escollo cantigas que din o que eu quero contar, algunhas melodías son adaptadas ou mudadas e outras son compostas integramente. Introduzo algunha palabra que atopei e encaixa naquela forma de contar as cousas de antes. Quero coller ese discurso e linguaxe e contar as cousas que nos pasan hoxe a nós, facer as miñas reivindicacións e compartir as miñas vivencias. E atópaste con que teñen moito que ver coa sociedade daquela, e xa nos gustaría que tivese moito máis que ver aínda». A caballo entre la música tradicional y la electrónica, el teense aborda en Ardén cuestiones como la violencia, la salud mental, el bienestar emocional, la defensa de la cultura propia o el empoderamiento de la juventud, entre otras.