«Hai miles de golfiños nas nosas augas, aínda que non os vemos»

Mar García

CIENCIA

Unha expedición científica saíu de Celeiro no «Santiago Apóstolo» para estudar durante nove días a presenza de cetáceos e outras especies mariñas

15 sep 2009 . Actualizado a las 02:00 h.

O buque Santiago Apóstolo da Confraría de Celeiro saíu onte en misión científica, con dez biólogos a bordo, que se dedicarán durante os próximos oito días a estudar a poboación de cetáceos, pero tamén de aves mariñas, que existe no chamado banco de Galicia, unha elevación dos fondos mariños situado a uns 150 millas do noso litoral. José Antonio Martinez Cedeira é o responsable da campaña que desenvolve a Coordinadora para o Estudo dos Mamíferos Mariños, Cemma,dentro do proxecto Life Indemares dirixido pola Fundación Biodiversidade coa implicación doutros colectivos. A última hora da mañá de onte navegaban cara ao seu destino pendentes da evolución do tempo. «Imos a unha zona na que a climatoloxía non é a mellor, realmente asinabamos para que a situación de agora mesmo mantivésese para permitirnos traballar», explicou.

- Ver nas nosas costas exemplares de golfiños ou cetáceos segue sorprendendo. -A presenza destas especies mariñas non é circustancial, as augas galegas teñen unha riqueza moi importante, nelas hai polo menos unhas vinte especies de cetáceos, ata algunhas que se deron xa como extinguidas no mediterráneo, como a toniña. Somos importantes a nivel pesqueiro, pero tamén en canto á presenza destos animais mariños. A que máis vemos desde a costa ou a praia, nas rías é o arroá , da que se contabilizan uns 500 ou 700 exemplares. Pero se do que falamos é de cal é a especie máis abundante, é o golfiño común, hai miles deles, aínda que non os vemos, cuns 8.000 exemplares, pero están máis lonxe da costa. Despois hai baleas, cachalotes...temos unha riqueza moi importante.

-Que é o banco de Galicia e por que destacan a súa importancia?

-O banco é unha elevación dos fondos mariños, unha montaña submarina, que está situada a unhas 150 millas ao leste de Fisterra, con cantiles de máis de 4.000 metros e unha chaira. Esta montaña submarina funciona como un oasis no medio do mar. É unha zona que non ten explotación pesqueira, agás se coincide con especies como o bonito que van movéndose, tal vez porque está nun área mariña coñecida como Charco, con condicións climatolóxicas duras, e isto é unha característica importante a ter en conta. Pero é unha zona dun gran valor pola súa biodiversidade (unhas 86 especies de peixes).

-¿Como se vai a desenvolver o traballo durante estos días?

-O equipo da campaña compono dez biólogos e biólogas que se urnarán nas observacións. Levamos especialístas en acústica que cun hidrófono de arrastre que cun cable de cen metros, rexistrarán a presenza das especies de cetáceos, recollendo os sons de xeito contínuo. Imos realizar varridos visuais e recoller datos para despois procesar a información e realizar un seguimento posterior porque haberá outras campañas non 2010 e non 2011. Queremos saber cantas especies hai, cales son, se son exemplares únicos ou en grupos familiares. Pero tamén levamos un ornitólogo que se ocupará de recoller información sobre as aves mariñas da zona.

O equipo de científicos navegaba onte cara á zona de traballo, que abarcará unha superficie dunhas 3.000 millas cadradas. Desde o Cemma destacaban que o valor de conservación do banco de Galicia «é enorme, sobre todo para impedir a destrución dos fondos mariños por prácticas de pesca non sustentables nunha zona onde non existe regulación ou limitacións específicas». A coordinadora recordaba ademais que «na aba da montaña que conforma o banco de Galicia, pero algo máis ao sur da zona prevista para estudo, é onde se atopa afundido o Prestige ».