Desmontando el mito de Grazalema: en Galicia llueve mucho más

Las cifras no se corresponden con la fama que tiene la sierra gaditana de ser el lugar más lluvioso de España

Grazalema
Grazalema

La sierra de Grazalema, en la provincia de Cádiz, tiene fama de ser el lugar más lluvioso de España. Según el Atlas Climático Ibérico elaborado con datos de precipitación registrados entre 1971 y el 2000, la media anual asciende a 2.103 litros por metro cuadrado, debido a la lluvia de tipo orográfica que se produce por la elevación del lugar. «Tratáse dun valor realmente alto, pero está moi lonxe dos rexistrados noutras zonas. Asegurar que Grazalema é o sitio máis chuvioso de España é unha afirmación rotundamente falsa», asegura Damián Insua, investigador del grupo de Física no lineal de la USC.

De hecho el mismo atlas climático señala que el sitio más lluvioso del Estado se encontraría en la localidad coruñesa de Rois, con una media anual de 2.959 mm. Esto representa un cuarenta por ciento más de auga de la que se recoge en la sierra gaditana. Un dato que desmonta por completo el falso mito. «De feito, os valores rexistrados en Grazalema non só se ven superados en Galicia, senón tamén noutros lugares, como en Goizueta (Navarra) con 2.562 mm, Oiartzun (Guipuzcua), 2.561 mm, ou Soba (Cantabria) 2.384», añade el físico del mismo grupo de investigación, Martín Senande.

Además, aunque el mismo documento sostenga que Rois encabeza la lista, eso no quiere decir que lo sea. «En realidade non o podemos saber con total certeza, porque a nosa rede de estacións meteorolóxicas non é o suficientemente densa. Rois aparece como o punto máis chuvioso porque alí hai instalada unha estación dende fai moitos anos. Estamos ante un problema de medida. Se tivésemos un pluviómetro instalado nos cumios máis altos da serra do Barbanza sería moi probable que o valor de 2.959 mm se vise superado», comenta Senande.

 

Mapa de precipitación acumulada en el año 2018
Mapa de precipitación acumulada en el año 2018

Los modelos de los que dispone la comunidad científica indican que la zona más lluviosa de la comunidad gallega se encuentra en A Serra do Suído (Pontevedra). «Aí dispoñemos de estacións en Fornelos de Montes onde se superan os 2.500 de media. Pero sería necesario ter datos dos picos máis altos da serra, en torno aos 1.000 metros, para atopar valores máis elevados, por riba dos 3.000 mm de media», comenta Insua.

Otros puntos donde el agua cae con generosidad son los Montes das Paxareiras, entre Carnota, Muros y Mazaricos «Carecen de estacións, polo que sería moi interesante que algunha das axencias meteorolóxicas pensase en instalar alí algunha. Na Serra do Barbanza, que se eleva por riba dos 600 metros tamén chove moito. A estación de Muralla supera os 3.000 mm anuais. Sen embargo, aínda non ten unha serie temporal o suficientemente longa como para calcular medias climáticas, polo que é cedo para afirmar se é ou non o lugar máis chuvioso de Galicia».

Conoce toda nuestra oferta de newsletters

Hemos creado para ti una selección de contenidos para que los recibas cómodamente en tu correo electrónico. Descubre nuestro nuevo servicio.

Votación
20 votos
Comentarios

Desmontando el mito de Grazalema: en Galicia llueve mucho más