Trabada, un modelo pionero para el transporte en el rural

Se convierte en el primer concello de Lugo en ofrecer un servicio diario para los mayores y dependientes


lugo / la voz

Trabada tiene 122 entidades de población distribuidas en 82,7 kilómetros cuadrados. La tasa de envejecimiento es la más alta de A Mariña y su población es de apenas 1.200 habitantes, de los que sobre el 40 % superan los 65 años y no llega al centenar los que tienen menos de 18 años. La radiografía de este municipio es similar a la de gran cantidad de municipios de la provincia y de Galicia, con características sociológicas muy asentadas: mayores que prefieren vivir solos o matrimonios cuyos hijos trabajan en la capital y solo regresan los fines de semana.

«Cando estaba a preparar o programa electoral do 2015 e visitaba as casas para falar coa xente, os veciños comentábanme as dificultades que tiñan para facer trámites nos bancos, cobrar a pensión, ir ao médico, facer unha análise ou ir á compra. Entón pensamos en meter no programa electoral un servizo de transporte gratuíto que cubrira esa demanda». Así explica su alcaldesa, la socialista Mayra García, cómo surgió la idea de crear un transporte público que cubriese las ocho parroquias del ayuntamiento, de lunes a viernes, y pensado para mayores de 65 años y enfermos crónicos.

Mayra García, alcaldesa socialista de Trabada
Mayra García, alcaldesa socialista de Trabada

A pesar de su juventud (30 años), Mayra García conoce de primera mano la situación: «Eu aínda vivo cos meus avós, e o que propoñemos é devolverlles aos nosos maiores o que nos deron, porque dáme coraxe ver a xente maior abandonada», y explica que el día de la presentación del transporte varios vecinos le dijeron: «Por fin alguén se acorda de nosoutros».

Para poner en marcha este proyecto, «que xurdiu da xente, non nos fixamos en ningún caso similar noutra comunidade», solicitaron una ayuda al GDR, pero no se la concedieron. La siguiente puerta fue la Diputación, que aportó 36.000 euros para la compra del vehículo, adaptado para nueve plazas. «É evidente que isto vai ter un custo, que pode roldar os 7.500 euros ao ano, e que será deficitario, pero cando gobernas tes que marcar prioridades, e creo que esta proposta dará un servizo que mellorará a vida dos nosos veciños», explica la alcaldesa.

Sin buses ni taxis

Mayra García analiza una realidad parecida a muchos municipios pequeños y rurales de Galicia, donde además apenas hay un servicio de transporte público, como líneas de autobús o taxis. «Hai moitos maiores que non teñen coche, nin carné de conducir, e que cobran unha pensión media de 600 euros que fai inviable utilizar dúas veces ao mes un taxi, polo que co noso transporte virán á vila para facer os trámites que necesiten, e ademais creo que servirá para aumentar as relacións entre os veciños e xerará algo de riqueza económica».

Mayra García valora que el transporte pionero que ofrecen en Trabada puede servir como ejemplo a otros concellos gallegos de que «ou apostamos por dar servizos aos nosos veciños ou seguirá aumentando o despoboamento do rural». La alcaldesa, que también es la responsable de Economía en el gobierno de la Diputación, explica que la toma de decisiones, tal y como entiende ella la política, es apostar por iniciativas que palíen la pérdida de población: «Estes 7.500 euros que nos vai custar o servizo non me valen nin para un quilómetro de estradas», y recuerda cómo decidieron invertir parte de los 80.000 euros del Plan Único: «No goberno somos catro mulleres e un home, e apostamos por unha ludoteca en vez das estradas, porque senón o facemos nós, non o faría ninguén».

En este aspecto, la alcaldesa defiende el papel de las diputaciones, «porque a Xunta ou o Estado non van resolver os problemas máis próximos, e, se non é polas deputacións, habería moitas cousas sen facer, desde obras a servizos que melloran a vida das persoas». En este sentido, valoró la respuesta del presidente provincial, Darío Campos: «Foi moi receptivo, nótase que é un alcalde do rural e que sofre os mesmos problemas ca nós».

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