La generación que enseñó a conducir a A Mariña no tiene ahora quien la releve

VIVEIRO

Antonio Baamonde, de la Autoescuela A Mariña
Antonio Baamonde, de la Autoescuela A Mariña XAIME RAMALLAL

Los dueños de varias autoescuelas de la comarca están próximos a jubilarse y no encuentran testigo; la Fama, en Ribadeo, cerró en primavera

13 oct 2023 . Actualizado a las 20:17 h.

Todos los que tenemos permiso de conducción recordamos quién nos explicó cómo cambiar de marcha, embragar y desembragar, aparcar o quién tiene preferencia en un cruce o rotonda. Una generación que ronda o rebasa los 70 años de edad y que enseñó a conducir a varias generaciones de mariñanos no tiene, a pocos años para la jubilación, relevo a la vista. Hoy se celebra, con un acto en Lugo, el Día de las Autoescuelas, una celebración teñida de incertidumbre por la falta de testigo que afrontan muchas empresas.

La pasada primavera, la autoescuela Fama, de Ribadeo, cerró sus puertas por la jubilación del titular, que no encontró a quién entregarle el testigo del negocio. Otras empresas mariñanas podrían correr a corto plazo la misma suerte. Así lo explica Antonio Baamonde, que cuenta 71 años y ostenta la Autoescuela A Mariña, radicada en Viveiro. «Estou carroza», ríe con sorna, y más serio enumera: «miña muller e máis eu estamos cerca de xubilarnos, pero tamén o dono da Mundial, o da Autoescuela Nós... E xa pechou a Fama, que era unha empresa importante», resalta.

La falta de relevo en las autoescuelas es un problema estatal, que no se circunscribe solo a la comarca, pero en zonas como A Mariña es un problema más complicado de solventar.

Baamonde asegura que le resulta difícil entender la falta de alternativa porque las autoescuelas son negocios, al contrario de otros sectores en declive, de los que se puede vivir sin grandes sobresaltos. «Non hai descenso de matrícula, eu tiven este ano máis ca nunca. Houbo un bum de alumnado de A1, que ten unha vantaxe, porque se sacas este permiso con 16 anos, logo danche doce puntos para o B, en lugar de oito. Nós estamos a tope, temos 50 persoas matriculadas», explica. Antonio busca un testigo para cuando él y su mujer se jubilen, y por ahora no ha fructificado el interés de algunas personas. A Eduardo Candia, de la Autoescuela Nós, en Burela, le sucede algo similar. «Eu levo seis anos buscando quen colla isto, porque me daría moita pena que non siga a actividade da empresa. E non falo só da Mariña: é que teño xente coñecida en toda Galicia, Asturias, Santander... E nada. Está resultando imposible», lamenta.

Candia tuvo hace meses a 16 alumnos preparando el Certificado de Aptitud Profesional (CAP), que tendrán que renovar en cinco años. «E preguntábanme onde van actualizar a titulación daquela», relata.

«Hai moi pouco profesorado», coinciden Candia y Baamonde. «Levamos dous anos sen cursos de docentes, saen uns 70 en toda a zona noroeste de España: León, Asturias, Galicia... Iso, de aprobar todos. Antes facía Tráfico os cursos e agora unha empresa cunha concesión privada, e a formación non é a mesma», apunta Antonio.

Pero un hándicap más importante que la escasez de profesorado, considera Baamonde, es la falta de iniciativa empresarial. «Non vexo xente nova con ilusión por establecerse. Eu fun cubrindo todos os meus obxectivos e etapas, empecei sendo profesor de rapaz, fun dos primeiros da remesa nova de docentes, e e sempre tiven ambición de dirixir o meu propio negocio», argumenta. Candia admite que llevar una autoescuela «leva moitas horas de dedicación: tes que estar pendiente as 24 horas disto e hai persoas que non queren iso. Ademais, require dunha constante actualización», subraya.

En todo caso, tanto Candia como Baamonde apuntan que una autoescuela es «ideal» para un negocio familiar, que emprenda una pareja, hermanos, o dos socios. «Hai que formarse ben e ir paso a paso para coñecer o sector, pero é unha opción moi boa. Viveiro é o lugar máis poboado da Mariña e ten dúas autoescolas», indica el propietario de la Autoescuela A Mariña.

Candia recuerda que el primer consejo que recibió cuando se formó fue el siguiente: «Sede conscientes de que empezades nun oficio que require de moita paciencia». Baamonde resalta que el profesor de autoescuela debe ser «un pouco psicólogo, porque tes un trato moi persoal coa xente». Añade que la enseñanza de la conducción se ha vuelto complicada. «Cada vez hai máis presa. As prácticas son máis caras que antes (32 euros con IVE) e o alumnado tenta gastar o menos posible. Se lles dis que necesitan practicar máis, non os convences, pero a se non o fan non están preparados para saír á estrada», remarca.

«Dáme tristura que non haxa ninguén que non siga con isto. Tes unha empresa decentemente montada, con camións, coches... Houbo un rapaz co que falei para vir a traballar aquí, para que se fose familiarizando con isto e nun futuro próximo coller a autoescola. Pero preferiu ser conductor dun bus público. Pola razón que sexa, isto non chama», lamenta Candia.