O Salón experimenta coa ciencia

Escolares de Pontevedra e da comarca asisten a obradoiros e contacontos no Pazo

Ceo Aberto desenvolveu onte no Pazo o obradoiro «A miña primeira investigación».
Ceo Aberto desenvolveu onte no Pazo o obradoiro «A miña primeira investigación».

Venres, dez da mañá. O silencio inunda o Salón do Libro Infantil e Xuvenil de Pontevedra. Alumnos do colexio de educación infantil e primaria (CEIP) A Xunqueira I da cidade participan durante esta xornada en dous contacontos e cinco obradoiros repartidos por distintas estancias do Pazo da Cultura. É o agasallo do Salón organizado polo Concello de Pontevedra por participar cos seus traballos na exposición. Ás dez e dez chegan os rapaces dun colexio de Moaña para asistir a unha visita guiada polo recinto. A ambientación xeral feita pola escola de tempo libre Paspallás, en consonancia co tema deste Salón número dezaseis -Da ciencia á ficción-, recíbeos. Predominan as cores rosas e azuis.

Cada obradoiro é unha oportunidade para achegarse á ciencia dende ben novo. Colámonos en dous deles. Un é o denominado Extracción de ADN, que imparten as monitoras do Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) en Galicia Ana Cao e Pilar Gago. O CSIC é unha das entidades que colabora no Salón do 2015, centrado na ciencia. Os nenos atenden ás monitoras. «Tedes o ADN flotando nun vaso con sal», dinlles. O seguinte paso é filtralo porque está sucio. A operación, que se practica in situ, necesita dun funil, un filtro de café e un vaso pequeno. «A ciencia ás veces é lenta, tedes que ter paciencia. Para ter ciencia fai falta paciencia». Son as instrucións das profes. Eles asinten e gardan os nervos.

Moi cerquiña desenvólvese outro dos obradoiros. Neste caso titulado A miña primeira investigación, impartido por Ceo Aberto. David Rodríguez Gómez-Aller é o encargado da actividade, que engancha aos cativos. «¿Que ph ten a coca-cola?», lles pregunta. Tras uns segundos de dúbida, algúns reponden en voz alta, «ácido». «Catro, bastante ácido». «E a coca-cola, ¿é boa para o estómago?». «Non, porque ten gas», di un rapaz. David contesta: «A coca-cola é boa para o estómago, o malo é o azucre que ten». E continúa coa argumentación. «¿Sabedes canto? Unha lata de coca-cola ten catro sobres de azucre». A reacción dos nenos non sei fai esperar: «¡Ah, ah, ah!». Lección aprendida. De maior, non abusar destes refrescos.

Ademais de coñecer o ph das bebidas de cola, o obradoiro ensina cal é o do leite. «Sete», di o máis rápido. «Se fora dez ou once sentaría mal». O seguinte paso para estes pequenos investigadores é saber se produtos tan cotiás como o pan, a pataca ou o plátano teñen almidón. Pero antes hai que saber que é o almidón. «¿Alguén sabe que é o almidón?»

Silencio. «Téñeno as prantas, son como os michelíns das prantas», di David. ¿E para que serve? Os pequenos fan as súas aportacións levantando a man. «Para conservar a temperatura corporal». Non. «Para protexer o corpo». Tampouco. Ata que unha rapaza bota man da sabedoría da súa avoa. «É como unha despensa natural». Efectivamente. O mestre asinte. «É esa despensa natural que temos para acumular enerxía. Os que comemos todos os días non necesitamos despensa. Pero iso non sempre foi así. Hai animais ou mesmo o home primitivo non comían todos os días». A resposta parece convencelos.

A actividade que hai portas adentro constrasta coa calma que se respira, a esas horas, no Salón. O persoal do Pazo e o contratado especificamente para o evento vai dun lado a outro, pendentes de cada detalle.

Os rapaces dun colexio de Moaña están inmersos na visita guiada ao Salón. Este grupo de alumnos non asiste aos contacontos e aos obradoiros porque non participa na exposición dos traballos dos centros de ensino de Pontevedra e da comarca que están expostos no Pazo. O persoal explica que se exhiben propostas de corenta centros (colexios e institutos) da cidade, pero tamén doutros municipios da comarca e doutras zonas da provincia e de Galicia. Hai traballos de colexios de Vilaboa, Ponte Caldeas, Marín, Redondela, Arcade (Soutomaior), Cangas e Taragoña (Rianxo), entre moitos outros, e dunha asociación de persoas con autismo de Vilagarcía de Arousa.

Libro ou traballo volumétrico

En total, centros que representan a máis de 4.500 escolares que, durante un mes, pasarán polos contacontos e obradoiros que oferta o Salón. Propostas que versan sobre a temática deste ano, Da ciencia á ficción. A organización procura que teñan marxe suficiente para plasmar as súas ideas. «En xuño, antes de que remate o curso, procuramos que saiban a temática para que poidan traballar nel durante boa parte do curso», comenta unha das resposables do Pazo. As bases fixan unhas medidas tanto para o formato libro como para o traballo volumétrico. Ambas cousas teñen que facerse en galego, aínda que chega algún en inglés e máis dun que se esquece das medidas. Tamén se lles facilita unha bibliografía.

Un deses traballos recibirá o premio do público que visite o Salón durante os trinta días de apertura. Para elo hai unha urna. A proposta do CEIP Carballal, de Marín, foi considerada a mellor polos asistentes o ano pasado sobre Cociñando contos. Por iso, o seu traballo do 2015 está nun lugar máis destacado. O CEIP Manuel Cordo Boullosa de Ponte Calelas foi finalista. Desde o Pazo destacan a implicación dos mestres na iniciativa, para a que se soen empregar, na maioría dos casos, materiais de refugallo. Cores e formas invaden esta sala, onde destaca a proposta do IES A Xunqueira sobre como se pode convertir alguén en invisible.

Conoce toda nuestra oferta de newsletters

Hemos creado para ti una selección de contenidos para que los recibas cómodamente en tu correo electrónico. Descubre nuestro nuevo servicio.

Votación
0 votos

O Salón experimenta coa ciencia