O astrónomo, físico e matemático musulmán Ibn al Haytham (965-1040), que en Occidente se coñece como Alhacén (latinización do seu nome), será un dos grandes protagonistas das celebracións do Ano Internacional da Luz. Naceu en Basora, no que actualmente é Iraq, e chegou a ser un dos científicos máis importantes da Idade Media, tanto que en Europa tamén se lle coñecía como Ptolomeo II ou, simplemente, como O Físico. Desenvolveu gran parte da súa actividade no Cairo, no reino do Califa al Hakim, que era un recoñecido mecenas da ciencia interesado na astronomía. Ao contrario do que sucedeu con outras sabios da época, de Alhacén se conserva unha apreciable cantidade de obras, preto de 50, así como unha autobiografía, polo que tanto a súa vida como a súa obra están ben documentadas.

Sen dúbida, o legado máis importante de Alhacén é o seu Tratado de óptica (Kitab al manazir), unha obra monumental en sete volumes que foi escrita hai agora 1.000 anos. Os tres primeiros tomos do tratado están dedicados á fisioloxía do ollo, mentres que os outros catro tratan sobre óptica. O tratado traduciuse ao latín a finais do século XII e o matemático alemán Frederick Risner encargouse de editalo e imprimilo no ano 1572. Foi unha obra de referencia fundamental que influíu a científicos occidentais como Roger Bacon, Leonardo da Vinci ou Galileo Galilei.

Unha das achegas máis importantes que recolle o Tratado de óptica ten que ver coa natureza da visión. No mundo clásico existían dúas teorías sobre este asunto. A primeira delas, que se coñece como teoría da emisión, mantiña que a visión funcionaba grazas á luz que emitían os propios ollos. Sabios como Euclides e Ptolomeo defendían esta idea. Pero Aristóteles discrepaba. Segundo el, a visión baseábase nalgún tipo de ente físico que entraba no ollo desde os obxectos. Alhacén combinou os argumentos matemáticos de Euclides coa teoría da intromisión de Aristóteles e os coñecementos de Galeno para propor unha terceira teoría, que resultou ser moito máis acertada, xa que mantiña que a luz solar reflectida polos obxectos era a que permitía a visión.

Conoce toda nuestra oferta de newsletters

Hemos creado para ti una selección de contenidos para que los recibas cómodamente en tu correo electrónico. Descubre nuestro nuevo servicio.

Votación
0 votos

Ibn al Haytham