Os museos galegos expoñen en TikTok

FUGAS

Javier Rego e Victoria García son os encargados de gravar os «tiktoks» dende o Museo Provincial de Lugo
Javier Rego e Victoria García son os encargados de gravar os «tiktoks» dende o Museo Provincial de Lugo Omar L. Canto

A Rede Museística Provincial de Lugo mestura arte e humor para achegarse á mocidade

05 jun 2022 . Actualizado a las 22:06 h.

No 2017 un vídeo sacudiu as redes sociais, titulado Velaske yo soi guapa? fixo dun dos cadros máis importantes da historia da arte, as Meninas de Velázquez, un meme. O mellor do patromonio nacional xuntouse co humor da internet e fixo a moita, moita xente rir. Pero non só iso, tamén conseguiu que moitos coñeceran a historia da infanta Margarida dunha forma máis divertida que nos libros da escola. Daquela non existía TikTok, a rede caracterizada polo infinito sentido do humor da xente que crea contido nela, na que igual que nese pioneiro vídeo, a arte tamén pode ser protagonista. Museos e institucións culturais de todo o mundo colleron as súas propias Meninas e fixéronas falar unha nova linguaxe. Tamén os galegos.

A conta da Rede Museística Provincial de Lugo (@redemuseisticaprovincial) que agrupa ao Museo Provincial, Museo do Mar, Museo-Fortaleza San Paio de Narla e o Pazo de Tor, mestura as súas mellores pezas coas tendencias da rede. «Memetiza» ao patromonio sen esquecerse de divulgar. Deste xeito temos a Isabel II, retratada por Manuel Antonio Vales, afirmando «I look phenomenal». Ou tiktoks nos que ironizan sobre o feito de usar reloxos de sol, na idade media, nun lugar como Galicia. Outras pezas destacan pola labor informativa como a que explica que é unha figa ou unha foliada, términos agora populares grazas a Tanxugueiras, e acumulan máis de vinte mil gostos. 

Nos vídeos de TikTok empréganse audios creados por outros usuarios para seguir as tendencias da rede
Nos vídeos de TikTok empréganse audios creados por outros usuarios para seguir as tendencias da rede

Estar presenta nunha rede social tamén é seguir as regras da aplicación e isto o sufriron os museos lucenses. Un dos vídeos máis exitosos da conta foi eliminado por TikTok xa que mostraba a figura do século XVII dun Neno Xesús espido, o que a rede interpretou de forma automática como contido sexual. Fora da anecdota as ideas son ben recibidas polo público, con miles de gostos e seguidores que non fan máis que aumentar.

 Unha forma de achegarse a mocidade

Encarna Lago é a xerente dos departamentos de comunicación e didáctica da institución e ten claro que está no lugar correcto apostando por esta vía de comunicación: «TikTok é unha ferramenta para chegar a xente que custa captar doutro xeito. A mocidade ten que participar na institución e nós temos que achegarlles o patrimonio para que o valoren. Non dende o pasado casposo, dende a frescura e a innovación». Tamén están presentes en Facebook ou Instagram e practicamente todo o persoal dos museos participan dunha forma ou outra na creación do contido. Para Encarna o principal e facer unha conversa coa xente e loitar contra a idea de que as institucións culturais teñen que ter un único discurso. 

É unha aposta polémica xa que o debate sobre se facer contido humorístico, ou mesmo estar presente de forma activa nas redes, desvalorizan aos templos da cultura está aí. Victoria García, auxiliar de sala do Museo Provincial e cara visible na conta de TikTok, recoñece que tiñan medo as críticas, pero que a resposta foi sempre positiva. «O sector cultural tense que sumar a cultura popular porque é o que consume a xente, se non ven o patrimonio é como se non existise. É bo romper a concepción de que temos que ser serios porque a xente tamén ten que sentir que a arte é deles e nós temos que ser accesíbeis para quen quere facer unha análise académica e para quen procura entretemento», afirma.

Javier Rego, compañeiro de Victoria na rede e no Museo, conta que no proceso de creación non esquecen a parte historiográfica para informar ben ao seu público: «O que facemos nós é absorver a información doutros departamentos e trasmitilos por TikTok con outra linguaxe». O historiador tamén destaca a conexión que se forma coas novas xeracións mediante esta canle: «É unha rede dinámica, chea de gozo e xuventude coa que rachamos coa idea de que somos un centro aburrido».

E, de onde sae o inxenio? A inspiración para estes expertos da arte e creadores ven de moitas horas mirando as tendencias e mesmo seguindo o exemplo de contas como a da Galeria Uffizi, en Italia. O esforzo ten recompensa, xa hai adolescentes que cruzan a porta coñecendo os vídeos. Aínda que, polo momento, non o fan bailando.