O castelo de Moeche revive o espírito das revoltas irmandiñas

ANA F. CUBA MOECHE / LA VOZ

MOECHE

O novo proxecto museográfico da fortaleza reflíctese na estética e nos contidos
O novo proxecto museográfico da fortaleza reflíctese na estética e nos contidos CESAR TOIMIL

O centro de interpretación reabriu o día 18, trala renovación dos contidos, que dá protagonismo ao pobo que se rebelou en toda Galicia entre os anos 1467 e 1469

24 mar 2023 . Actualizado a las 10:13 h.

O pobo como protagonista. A Historia contada por quen a padeceu, neste caso 183 labregos e outros veciños que foron testemuñas dos sucesos ocorridos en toda Galicia entre 1467 e 1469. Os seus relatos foron recollido no coñecido como preito Tabera-Fonseca, un proceso xudicial aberto entre dous arcebispos de orixe castelá no ano 1534. No momento da revolta tiñan entre dez e corenta anos, e seis décadas despois, algún xa centenario, narraron o visto e o vivido: secuestros e rescates, asasinatos, roubos, violacións de mozas, torturas, asaltos, queima de casas...

Esa documentación serviu de base para o traballo feito pola empresa Trivium Estratexias en Cultura e Turismo S. L. no renovado Centro de Interpretación das Revoltas Irmandiñas, que xa se pode visitar no castelo de Moeche, de orixe medieval. O proxecto museográfico mudou, no contido e na estética, por iniciativa do Concello e co financiamento da Deputación (80 %) e da Administración local, que achegou o outro 20 % dos 62.500 euros investidos. Como se destaca nun dos paneis, a información que se garda do preito «serve de contrapunto ao relato de Vasco da Ponte, outra gran fonte documental, aínda que tendenciosa, louvando aos nobres e desprezando o poder das irmandades».

Moeche devólvelle a voz ao pobo, «protagonista na Revolta Irmandiña», como recorda Duarte Basoa, guía da fortaleza, e tamén do movemento do que xurdiu, en 1980, o Festival Irmandiño, organizado hoxe pola Asociación Cultural Irmandiños de Moeche. Aquela primeira edición fíxose no propio castelo para denunciar o estado ruinoso no que se atopaba. Aquela reivindicación festiva acabou dando froitos, cun proceso que culminou no 2006, cando rematou a rehabilitación dirixida pola arquitecta Alejandra Quintáns, cunha intervención mínima, «mantendo a ruína da zona de servidume e da xente de armas, e deixando á vista os restos arqueolóxicos do castelo primitivo [do século XIV]».

A orixe das revoltas

Na planta baixa fálase de arquitectura e arqueoloxía, ademais de incorporar un espazo sobre o patrimonio xeolóxico do municipio, como parte do proxecto do Xeoparque do Cabo Ortegal. No primeiro andar abórdase o contexto no que se desatou unha «das grandes revoltas sociais de Europa». «A mediados do século XV, as malas colleitas, fame, enfermidades e as guerras marcan unha crise do réxime feudal en toda Europa. Os ingresos baixan, o que fai que moitos señores decidan aumentar as rendas ou mesmo inventar novos tributos que permitan manter o seu nivel de vida. Roubos, ameazas, secuestros... O pobo non pode soportar máis este abuso de poder e dá por finalizado o seu contrato señor-vasalo, preparando unha revolta espectacular», como reza un dos paneis. Durante dous anos, prosegue, «van deixar de pagar as rendas, atacar practicamente todos os castelos galegos e gobernarse a si mesmos tentando mudar o sistema feudal, abrindo unha nova era cara á modernidade».

O interior do castelo, visto desde o adarve ou o paeo de ronda, co fronte do centro de interpretación
O interior do castelo, visto desde o adarve ou o paeo de ronda, co fronte do centro de interpretación CESAR TOIMIL

Lonxe da imaxe dos irmandiños «coma unha masa espontánea de labregos coa fouce na man asaltando castelos», as fontes apuntan a un movemento «ben organizado e articulado, nacido nas vilas e cidades». Lembran que «xa había experiencia na organización de irmandades, pero neste caso a intención era levar a todo o reino de Galicia o movemento que loitaba por recuperar a paz, a seguridade e a xustiza».

Con ese fin convócase unha «gran reunión» en Melide, en febreiro de 1467. É a denominada Xunta Xeral da Santa Irmandade —da que, como apunta Basoa, podería beber o nome da actual Xunta de Galicia—, da que dependerían as xuntas das irmandades locais e comarcais —asembleas para decidir como financiarse, impartir xustiza ou cobrar multas—, os alcaldes —a máxima autoridade local—, deputados —encargados das relacións entre irmandades e de trasladar as demandas ás xuntas—, cuadrilleiros —actúan no que pide a xunta local— e capitáns, ao fronte dunha forza militar.

Non eran só campesiños

Basoa explica que o movemento irmandiño non estaba composto unicamente polo campesiñado, senón que tamén participou a burguesía, a Igrexa (fóra dos bispos) e a baixa nobreza. No centro de interpretación do castelo expóñense as distintas formas de asaltar un castelo. «Máis dun cento deles foron derrubados, aínda que non se sabe certo [...]. A furia irmandiña contra as fortalezas débese a que podían servir de refuxio dos malfeitores, dunha nobreza que usou estes lugares para someter ao pobo cos seus abusos, o símbolo de todos os males», como se narra na visita ao castelo de Moeche.

Pero na primavera do ano 1469, «Pedro Álvarez de Soutomaior retorna a Galicia desde Portugal co seu exército. De Castela chegan reforzos, dirixidos polo arcebispo Fonseca e por Pimentel, que se unen ao conde de Caminha preto de Santiago. A nobreza volve recuperar os seus dominios». Vitoria ou derrota? Basoa sinala que «iso xa é para os ollos de cadaquén».

«De maneira realista, é unha situación momentánea, pero é o inicio dun cambio, aínda que volven as presións dos nobres hai avances respecto á temporada anterior», engade. Estímase que se volveron erguer máis de 40 castelos, entre eles o de Moeche. O castigo aplicado aos irmandiños foi a reconstrución das fortalezas, «ben economicamente ou co seu lombo». Convén visitar a fortaleza para indagar nas claves «daquel soño».