A pegada de Dorothé Schubarth

Xesús Fraga
xesús fraga REDACCIÓN / LA VOZ

CERCEDA

Victorina de Vilar (informante de Dorothé) e María de Fetós, ambas de Carnota, nun fotograma do documental
Victorina de Vilar (informante de Dorothé) e María de Fetós, ambas de Carnota, nun fotograma do documental

Un documental aborda o proceso de recollida do seu «Cancioneiro popular»

16 ago 2020 . Actualizado a las 12:07 h.

Hai case dez anos, o músico coruñés Richi Casás, daquela estudante de saxofón no Conservatorio Superior, atopou de casualidade unha fotografía que descoñecía da súa avoa Rosa. Non era un retrato calquera: figuraba na capa dun dos sete tomos que editou a Fundación Barrié do Cancioneiro Popular Galego recollido e ordenado por Dorothé Schubarth e Antón Santamarina. Casás tamén descoñecía que a súa avoa, ao igual que a súa tía Adolfina, fora unha das informantes durante o traballo de campo nas décadas dos 70 e 80 do pasado século.

Aquela revelación reorientou a formación do músico, que reinterpretou en clave de jazz aquelas pezas para o seu traballo de fin de carreira, bautizándoo como Fuliada na Vila, por A Vila da Igrexa, en Cerceda, onde vivían Rosa e Adolfina e en cuxo apeadoiro, hoxe inactivo, chegou un día de 1980 Dorothé Schubarth á procura das cantareiras das que lle falaran. E a escasos metros atópase o túnel onde ensaia Casás, fascinado polo son da bóveda e pola historia que vincula a súa familia coa musicóloga suíza.

Richi Casás ensaia no túnel baixo o apeadoiro ao que chegou Schubart na procura da súa avoa Rosa
Richi Casás ensaia no túnel baixo o apeadoiro ao que chegou Schubart na procura da súa avoa Rosa

Fascinados quedaron tamén Alejandro Gándara e Olaia Tubío cando no 2018 escoitaron aquel relato por boca do saxofonista. Tanto, que, como fixera Casás, empezaron a seguir as pegadas de Schubarth en Galicia. O resultado dese interese é o documental Dorothé na vila, que por un lado examina os lugares e as persoas que se converteron en informantes do Cancioneiro hai xa corenta anos, mentres que por outro ofrece unha narración paralela, o do intento dos autores da película por achegarse á figura da musicóloga suíza.