«O verán significaba a volta ao pobo dos amigos emigrados»

Bea Abelairas
Bea Abelairas REDACCIÓN/LA VOZ.

SOCIEDAD

El protagonista de la serie «Matalobos» rememora cómo cambiaba en vacaciones su localidad natal, Riotorto

13 ago 2010 . Actualizado a las 03:04 h.

Luis Iglesia tiene clarísimo el recuerdo de sus veranos de infancia: estaban marcados por la revolución que sufría su pueblo, Riotorto, en Lugo, con el retorno masivo de los numerosos vecinos emigrados. De repente los juegos diarios eran multitudinarios y con niños que venían de Suiza, el País Vasco, América y más lejos aún.

«O grande acontecemento era o retorno estival de todos os seus fillos que estaban na emigración, dende Luxemburgo ata Australia, ou EE.?UU., aquel escaparate de xeitos de vestir, de coches estranxeiros, e mesmo de maneiras de relacionarse distintas ás que estábamos afeitos convertía o cotián en foguetes de cores, e facía que mirásemos arredor dun xeito distinto», confiesa.

La contrapartida era que los meses siguientes le parecían muy grises por la nostalgia de los visitantes: «Co outono volvía a morriña, a esperanza doutro retorno e, como as follas, ir deixando que o aprendido repousase a modiño nalgún curruncho da alma».

En el verano de Luis Iglesias también había lugar para escapadas a la playa o a merendar en el campo con sus padres. En la memoria se le han quedado los coches que permitieron estas evasiones: «O primeiro foi a citrolas, na que íamos a Benquerencia, Barreiros? as praias de Lugo. Logo chegaron o 127, o Fura e o abano ampliouse dende Miño ata Tapia de Casariego, onde as estadías tamén eran máis longas».

El negocio de los Iglesia no siempre permitía concatenar varias jornadas de descanso, pero tampoco se perdían por ello las fiestas más sonadas de la zona e incluso otras más alejadas, como las verbenas del San Roque en Betanzos, «onde o meu pai estivera traballando na fábrica de Lúpulo».

El pequeño Luis hizo de acompañante de su abuela Xosefa en balnearios lucenses, donde era costumbre «tomar as augas». Incluso entre los mayores trababa amistad con el resto de los veraneantes, a pesar de que le triplicaran la edad. «Recordo acompañar a miña avoa Xosefa ás augas a Guitiriz, e o orgullosa que estaba de que un minchas de sete ou oito anos fose o que mellor se entendía cunha señora de Sarria que era muda».