La universidad portuguesa investiga el bum de la novela negra de Vigo

E. V. Pita VIGO / LA VOZ

VIGO CIUDAD

LA VOZ

Un profesor de Braga publica una monografía sobre el Vigo «noir» en una revista italiana

08 jun 2019 . Actualizado a las 05:00 h.

Los docentes de Portugal ya están investigando el bum editorial de la novela negra en Vigo que revela la capacidad de la cultura gallega para empaquetar productos de consumo masivo. Así lo afirma el profesor Xaquín Núñez, del departamento de Estudios Románicos de la Universidade do Minho, en Braga, que acaba de publicar en la revista literaria Tintas, editada por la Universidad de Milán, la monografía Vigo noir. Xeografías literarias e relacións intersistémicas na nova novela galega.

 Este análisis literario lo hizo en el marco del Grupo de Investigación Identidade(s) e Intermedialidade(s) GSi del Centro de Estudios Humanísticos del campus bracarense. Defiende que el thriller gallego ha saltado del escenario santiagués de Crime en Compostela, escrito por Carlos G. Reigosa en 1984, al de Ollos de auga, que Domingo Villar convirtió en un best-seller en el 2006, y que está ambientado en Vigo.

«En Portugal, a nivel académico, hai un interese, si, pola literatura galega», indica el profesor Xaquín Núñez, aunque matiza que, para un público más amplio, «hai moito camiño por percorrer. O caso da novela negra viguesa podía ser un bo exemplo de mesma tradición cultural e mercado porque estamos a falar de espazos que os portugueses, sobre todo do norte, coñecen ben de primeira man».

El artículo surgió en la celebración de un congreso sobre las literaturas ibéricas, vistas desde la periferia, que organizó el Centro de Estudos Comparatistas da Universidade de Lisboa, «que ten tido unha preocupación constante pola diversidade literaria e cultural peninsular». Por otro lado, en la Universidade do Minho, el Centro de Estudos Galegos organiza con frecuencia encuentros con escritores y artistas portugueses y gallegos, «cun grande dinamismo cultural».

Núñez, en su artículo, analiza cuatro novelas negras que transcurren en Vigo. Se trata de Ollos de auga y A praia dos afogados, de Villar, Os fillos do mar, de Pedro Feijoo, y Tes ata as dez, de Francisco Castro. A mayores, este docente de Braga destaca La gabardina azul, que autoeditó en castellano Daniel Cid en el 2017 y que lideró varias semanas las ventas en Amazon.

 El autor del artículo ve varias razones para explicar el bum vigués en un género muy rentable y sistémico. Por un lado, cita la legitimación de la novela policial a nivel global, «o que propiciará unha aposta paralela no sistema galego, con grande capacidade, ademais, de exportación ao ámbito ibérico». Añade que los arquetipos del género incluyen una localización urbana, Vigo, que confluye con el turismo literario del Vigo histórico o el atractivo de las rías y que ofrece una cartografía reconocible al lector.

«A ambientación viguesa, como marca cultural específica, e o éxito acadado na literatura galega son elementos que se destacan recorrentemente como reclamo editorial», continúa el experto. Añade que «o eco do policial da ambientación viguesa estimulará a aparición de narracións orixinais en español, seguindo patróns compositivos parecidos», en referencia a La gabardina azul. «Aparecen as rúas e o porto da cidade olívica, que forman parte tamén do escenario deste relato de suspense, asasinato e drogas», explica Núñez.

El profesor también ve «vasos comunicantes» entre los escritores vigueses. Recuerda que Daniel Cid fue a un taller de escritura de Francisco Castro. «É notorio o recoñecemento mutuo entre eles, pública a amizade entre Feijoo e Castro e habitual a participación en iniciativas comúns, o cal ten dado pé á designación dunha escola galega de novela negra, cuxo sentido colectivo negaba recentemente Pedro Feijoo», dice este docente, que se doctoró en Valle-Inclán.