«As cousas de comer precisan aliño de palabras»

VIGO

El guionista de «Larpeiros» es un adicto al bacalao tanto en su versión alimenticia como en sus aspectos sociales y culturales

25 may 2009 . Actualizado a las 12:40 h.

El argumento vital de Xosé Cermeño (A Coruña, 1959) se escribe muy cerca de la cocina. Además de ser un devorador de libros, las filias de este escritor y guionista licenciado en Sociología y estrechamente vinculado a la TVG desde los inicios del canal autonómico, terminan relacionándose de múltiples formas con la gastronomía. Para empezar, es el creador y director de la serie Pratos combinados y actualmente se ocupa del programa Larpeiros . Además, uno de sus autores favoritos es Álvaro Cunqueiro, que también dedicó buena parte de su obra y de su vida a regalarse el paladar y el estómago además de transmitir estos saberes y sabores a los lectores a través de su inteligente y entretenida prosa. De él atesora una interesante bibliografía, aunque explica que no como coleccionista, sino como lector. «Teño cousas máis ou menos curiosas, como algunha primeira edición dos anos 30 ou 40 ou varios exemplares dedicados, pero non a min, senón a xente que non sei quen é», relata, divertido. También es fan de Tintín, pero no se considera a la altura. «Ao lado do que ten un tintinófilo de verdade, como pode ser a miña irmá, que é unha tintinófila diplomada, eu son un pobre diablo», reconoce.

Estudioso del bacalao

Donde no tiene rival es en las publicaciones sobre el rey de la familia de los Gádidos. El autor, que reside en Vigo, acopia una colección de libros de cocina, y dentro de esta temática, se ha especializado en el bacalao, tanto en su vertiente comestible como en los aspectos pesqueros y sociales.

«É unha afición persoal e gastronómica. Pouco científica, a verdade. O bacallau é un deses peixes que cando eres un neno non che gustan nada. Na miña casa, como na de moitos, cando tocaba comer bacallau era un drama. Sin embargo é dese tipo de cousas nas que cando medras e cando empezas a comer con criterios máis amplos, actúas coa fe dun converso. Para min forma parte dunha afición máis ampla polas cousas de comer. Máis que polos receitarios, pola historia da alimentación e pola gastronomía no seu plano simbólico e cultural», cuenta. El escritor argumenta que existe una íntima relación entre la literatura y la comida: «Como escoitei por aí, as nécoras saben distintas despois de ler a Cunqueiro. Quero dicir que as cousas de comer necesitan ir aliñadas de palabras. E para quen lle gustan os libros, ler é a maneira de prolongar os praceres culinarios». Además, reconoce también su interés activo por los fogones aunque no presume de gran restaurador. «Son un cociñeiro doméstico», afirma.

Pero volvemos a esa rara pasión por el bacalao: «O meu interese empeza porque me gusta comer bacallau. E gústame ler sobre el, non só receitarios, senón os libros sobre a historia social, que é quizais máis rica e complexa que a de outros alimentos polas súas propias características». El escritor recuerda que siempre hubo que ir a pescarlo lejos con enormes riesgos y esfuerzo, y fue un pez que precisamente porque venía de muy lejos, históricamente nunca nos comimos fresco, sino salado. «E quedou marcado polo sal, porque aínda que despois houbo outros procedementos para transportalo e conservalo, o seguimos salgando non tanto por necesidade como porque nos gusta así, como lle pasa ao xamón», argumenta.

A Cermeño le fascina la compleja y rica historia social y mundial del bacalao, afectada muchas veces por los tratados internacionales entre países. Su erudición e interés por este popular pescado en el que los lusos son unos auténticos expertos y los vascos unos pioneros, le ha llevado a formar una gran biblioteca en varios idiomas, muy especialmente en portugués. «Eles seguen sendo uns dos principais consumidores. Foi unha flota moi importante e eles, que son as veces máis agradecidos coa historia ca nós, conservan algúns dos vellos bacallaeiros como pezas de museo. A súa forma de pescar en Terranova, con barcos de vela, era un procedemento heroico», explica.

Aunque Xosé Cermeño ha publicado varios libros de distintos géneros, se identifica más profesionalmente con su vertiente como guionista, aunque tiene claro que es un trabajo «que non está ben recoñecido nin sequera dentro da propia industria, pero calquera que o teña intentado sabe que é máis difícil escribir un guión que unha novela, e que ademais é una forma de escritura máis contemporánea», sentencia.

El «padre» del Verbum

El guionista, además de padre de varias teleseries, también es el progenitor intelectual del Museo Verbum. Fue un hijo que parió a petición municipal pero que creció sin su tutela. «A partir da proposta que fixen nunca tiven máis contacto co Verbum. Creceu asilvestrado e non estou contento con el», reconoce.