Patrocinado porPatrocinado por

El sector bateeiro vuelve a levantarse de la mesa durante una reunión con Mar sobre la mejilla

Rosa Estévez
R. Estévez VILAGARCÍA / LA VOZ

SOMOS MAR

MONICA IRAGO

La Xunta los había citado para entregarles el borrador; entre que no aportaba «ningún avance» y que se hizo público antes del final del encuentro, los mejilloneros decidieron terminar con el mismo

22 mar 2022 . Actualizado a las 20:10 h.

Las organizaciones de mejilloneros gallegas salieron el sábado a la palestra para anunciar que el 3 de abril  saldrían a las calles para exigir una solución al conflicto de la mejilla. La advertencia parecía haber surtido cierto efecto, y este martes por la tarde la directora xeral de Pesca, Acuicultura e Innovación Tecnolóxica, Mercedes Rodríguez, y el subdirector xeral de Gardacostas, Lino Sexto, mantuvieron un encuentro con representantes del sector bateeiro. Una reunión en la que hicieron entrega del borrador de la orden elaborada por la Xunta de Galicia «para regular a extracción de semente de mexillón en bancos naturais». Con esta propuesta, dicen desde Mar, la Administración autonómica pretende «garantir a explotación sustentable dos recursos mariños, a adecuación do proceso produtivo ás demandas do mercado, a mellora da trazabilidade da semente de mexillón e a incorporación das últimas tecnoloxías á xestión administrativa desta actividade». El documento no estaba cerrado: la intención era incorporar sugerencias y propuestas de los bateeiros. Aunque para eso habrá que esperar. Porque, una vez más, el encuentro ha terminado de forma abrupta. «Da peor maneira posible», dicen desde el clúster del mejillón.

¿Qué ocurrió? «Mentres aínda se estaba mantendo unha reunión para traballar o tema da mexilla, a consellería xa enviara un documento aos medios», dicen las organizaciones mejilloneras. Un documento en el que Mar detalla las principales novedades de su propuesta para la gestión de la cría del bivalvo. Los bateeiros se molestaron por esa razón, ya que «aínda non se alcanzara ningún tipo de acordo nin se rexistrara ningún avance». A su juicio, «con esta actitude queda ben claro o pouco que interesa a situación do sector mexilloeiro. Para os representantes da consellería, esta problemática que crearon coa mexilla debe supoñer unicamente un punto máis na súa orde do día, mentres que para o sector é un tema vital, do que depende o pan de miles de familias». Lo ocurrido ayer, dicen las organizaciones bateeiras, fue una «falta de entendemento e de respecto», por lo que instan a todo el mundo a participaren la manifestación del día 3 de abril en Santiago.

El documento del que se tendría que haber hablado largo y tendido esta tarde había sido prometido a los bateeiros gallegos hace semanas, pero no llegó a sus manos hasta ahora. «A nova norma -explica la Xunta- pretende flexibilizar a extracción outorgando ao propio sector a competencia e autorización para realizar a mesma ao longo de todo o ano e legando aos titulares dos viveiros a capacidade de adaptar os procesos extractivos aos produtivos». Es decir, se podrá extraer semilla a lo largo de todo el año, «cun horario para o período invernal e outro para o de verán, agás sábados, domingos e festivos»; a este respecto los bateeiros han señalado ya que los ciclos naturales del bivalvo son los que son. De esta forma, se pretende «garantir a seguridade dos traballadores do sector, o aprovisionamento estable aos viveiros e a convivencia con outras actividades que concorren nas mesmas zonas tendo en conta a necesaria conservación de todos os recursos existentes nas rochas sen alterar o equilibrio ecolóxico, social e económico do medio mariño».

Según el borrador, para extraer semilla de los bancos naturales para enviarla a los parques de cultivo «debe contarse cun carné, previa autorización da actividade aos titulares de bateas. De feito, o recurso poderá ser extraído polos propios concesionarios ou por persoas vencelladas a eles cun contrato laboral ou semellante e as persoas colleiteiras deberán estar axeitadamente identificadas polo titular da concesión na solicitude de autorización para a extracción». La presentación de dichas solicitudes se podrá hacer durante todo el año y su vigencia será anual, debiendo solicitarse cada doce meses la renovación. «Nese permiso aparecerán as zonas, datas e cantidades a extraer, as persoas autorizadas a realizar a extracción -ás que se lles expedirá o correspondente carné-, os medios de transporte utilizados e os viveiros de destino», explica la Xunta.

El texto recoge, también, que el acceso a las zonas de extracción «se realizará a pé ou mediante embarcación auxiliar de acuicultura, pero en ningún caso a nado». Y «de xeito puntual e extraordinario, se poderán dar autorizacións para extraer semente nas zonas de servizo dos portos autonómicos previa solicitude a Portos de Galicia».

En cuanto a las cantidades máximas de extracción, se ha fijado un tope de 3.500 kilos al año por batea, y en el caso de líneas de cultivo, un kilo de cría por cada dos metros de cuerda autorizados. «En todos os casos, o único destino da mexilla serán os viveiros autorizados para o cultivo de mexillón en Galicia, non podendo venderse».

Otra de las novedades de la norma, dice Mar, afecta «ao seguimento e trazabilidade da mexilla pois fixa como ferramenta de comunicación entre os concesionarios de viveiros e a Administración a declaración de captación de mexilla a través da aplicación informática de expedición de documentos», una herramienta que se podrá usar a través de diferentes dispositivos. «O control da trazabilidade realizarase cun documento de movemento de mexilla que deberán expedir os titulares dos viveiros autorizados para a produción de mexillón. Nese impreso deberán anotarse diariamente a data, hora e lugar de recollida, as cantidades obtidas, o viveiro de destino, os datos da embarcación e vehículo de transporte e as persoas autorizadas que realizaron a extracción», explica Mar, que insiste en que «non se poderá efectuar a inmersión do recurso extraído sen rexistrar o documento de movemento e de entrada en destino da mexilla». El incumplimiento de estas normas podría suponer la suspensión temporal o definitiva de la autorización de extracción de este recurso.

En todo caso, la Xunta señala que este texto no es más que un borrador que se pretende modificar en base al diálogo con los bateeiros, siempre «coa finalidade de mellorar a explotación da mexilla e incorporar posibles suxestións e alegacións». 

Lo cierto es que, fuentes del sector consideran que esta nueva orden no aborda las cuestiones que más preocupan a los productores. «Só se recolleron un par de ideas dun par de asociacións», se lamentan.