Patrocinado porPatrocinado por

La patata, un cultivo en declive en Ferrolterra en la última década

ANA F. CUBA FERROL / LA VOZ

AGRICULTURA

Sacos de patatas en Almacenes O Pataqueiro, en Ferrol, con venta al por mayor y al por menor
Sacos de patatas en Almacenes O Pataqueiro, en Ferrol, con venta al por mayor y al por menor JOSE PARDO

Los efectos de la plaga de la polilla guatemalteca y la crisis demográfica merman la superficie plantada para autoconsumo, y apenas se produce para comercializar

12 ene 2023 . Actualizado a las 17:23 h.

La cosecha de patatas de 2022 ha sido la peor en años en la zona de Ortigueira. «Viñeron un maio e un xuño moi propicios para os fungos, e o mildiu levou por diante a maioría das colleitas, tanto de autoconsumo como de profesionais», explica Quique Fojón, horticulttor ecológico de Vidueiros, en la parroquia de Couzadoiro. Asegura que «houbo minguas moi grandes nas patacas de tarde, as de gardar; e as de cedo tamén se viron afectadas, pero para cando lles atacou o fungo xa estaba moi avanzado o cultivo e a perda foi menor». En todo caso, en este municipio, como en el resto de Ortegal y en Ferrolterra y Eume, los patatales van a menos.

Los efectos de la plaga de la Tecia solanivora Polvony, que en Galicia se detectó por primera vez en Neda, Ferrol y Narón, en 2015, se reflejan en la disminución de la superficie plantada, un dato verificable en los municipios declarados zona tampón, donde sí está permitido este cultivo, previa declaración a la Xunta. En 2022 apenas se superaron los 40 patatales comunicados a través de la oficina agraria de Ortigueira (la mayoría en Mañón) y rondaron los cien en Narón, Valdoviño y San Sadurniño.

La última resolución de la Consellería de Medio Rural, de este lunes, mantiene como zona tampón los municipios de Cedeira, Cerdido, Mañón, Narón, San Sadurniño y Valdoviño, además de todas las parroquias de Cariño (salvo A Pedra, infestada y, por tanto, con prohibición de plantar) y las de Moeche, con la excepción de San Xurxo, también vedada. A la alcaldesa de Moeche, Beatriz Bascoy, le ha sorprendido esta medida: «Chama a atención que non se poda en San Xurxo e en San Xoán, que está ao pé, non haxa problema, cando aquí nunca houbo prohibición. De feito, cando non se podían botar en San Sadurniño había veciños que teñen terras en Moeche, case limítrofes, e viñan plantar aquí».

«Eran os vellos os que plantaban»

Bascoy también advierte un descenso de los patatales: «Baixou moitísimo, entre que a xente que plantaba vai cada vez máis maior e a declaración, fórono deixando. Aquí todo era para autoconsumo, pero agora xa queda moi pouca xente que plante». La crisis demográfica, con pérdida de población en el rural y envejecimiento, ha contribuido a este fenómeno. «É unha cuestión demográfica e xeracional, eran os vellos os que plantaban nunha porcentaxe maior, e moitos non querían saber nada da pataca comprada», sostiene Antonio Álvarez, jefe de área de Extensión Agraria en Ferrol. Pero ahora, tras probar los tubérculos del supermercado, forzados por las restricciones a que obligó la polilla guatemalteca, «xa hai quen che di que tampouco están tan mal, e que economicamente ata lles pode compensar», añade.

Daniel Abeal, propietario de Almacenes O Pataqueiro, en San Xoán (Ferrol), corrobora el aumento de las ventas desde que se declaró la plaga. «Sí, tenemos más clientes, en toda la zona rural de Ferrol había mucha gente que plantaba y cosechaba las que consumía en el año», señala. La demanda de este producto se mantuvo incluso desde que se levantó la veda. «El 85 % de los que tuvieron que dejar de plantar ya no volvieron a hacerlo, porque cambiaron de hábitos, vieron que no les salía tan caro y lo descartaron», estima Abeal.

Más demanda de este tubérculo

Además del punto de venta físico, O Pataqueiro reparte patatas a domicilio por encargo y vende al por mayor, a una red de negocios hosteleros. Detecta un creciente interés por la patata en los últimos tiempos, que achaca a la crisis: «Siempre se dice que con patatas, aceite y huevos en casa resuelves». Indica que sobre el 80 % del producto que mueve es gallego, de A Limia o Coristanco, y el resto se importa de Francia.

El ortigueirés Quique Fojón aún no ha empezado a plantar por la lluvia —«non merece a pena arriscar coa terra tan mollada, poden podrecer»—. Recuerda que las patatas «de cedo», en su aldea, se siembran entre enero y febrero, y para las de tarde «a data de referencia é o San Xosé». Aunque todo está condicionado por la lluvia, recalca: «Hai que esperar a que a terra enxugue un pouco e teña bo tempero».

Este agricultor confiesa su debilidad por este cultivo: «Préstaslle especial atención, non tanto pola relevancia económica, senón pola flexibilidade [na recollida e no almacenamento] e a importancia que ten na rotación, polo ben que deixa a terra. E ao ter moitos cultivos e labrar relativamente pouca terra non podo poñer todas as patacas que desexaría, porque ten un rendemento alto por superficie, pero teño que deixar espazo para outros. No meu caso, é unha hortaliza á que lles teño un cariño especial porque participei na plantación e na recollida desde neno... dá moito gusto traballar as patacas».

«Plantar ao mellor non é rendible, pero coñécelas, sabes como se cocen, como se friten...»

A los vecinos de San Xurxo, en Moeche, les cuesta entender que este año no vayan a poder contar con su propia cosecha de patatas. «Aquí en ningún momento estivera prohibido ata agora, bastaba con cubrir a instancia no concello, informar cando ías plantar...», constata una lugareña. En su casa siempre se han cultivado patatas, «para autoconsumo, un par de ferrados». Recogían tubérculos suficientes para todo el año.

«Consérvanse ben, e aínda cando non están tan ben saben mellor que as que compras», comenta esta vecina, que utilizaba sulfato de cobre para prevenir enfermedades y estiércol para abonar, «coma toda a vida». Admite que plantar «ao mellor non é rendible, pero as que sementas ti coñécelas, sabes como cocen, como se friten... e dáche igual botar unha menos que unha máis».