¿Por qué el sol cae estos días más a plomo en Galicia que en Kenia?

SOCIEDAD

Ángel Manso

La proximidad del solsticio de verano genera actualmente una curiosa situación sobre la influencia del astro rey

02 jun 2020 . Actualizado a las 16:02 h.

El próximo 20 de junio comienza el verano. La estación llega de la mano de un evento astronómico, el solsticio. En esta época del año, el astro rey está cada jornada que pasa más alto sobre el horizonte. Estos días se da, además, una circunstancia muy curiosa. El sol cae más a plomo en Galicia que, por ejemplo, en Kenia, un país situado en pleno ecuador de la Tierra. «A inclinación do eixo de rotación neste momento do ano é moito máis intensa do que a xente pensa. Supón máis dun cuarto dun ángulo recto. A Terra entre os solsticios de inverno e verán cambia a súa orientación respecto do sol 47 graos. É moitísimo», apunta el físico Jorge Mira. «Este é un argumento que sempre poño enriba da mesa cando se debate na comisión que asesora o Goberno sobre a cuestión horaria. A xente realmente non entende como é a xeometría do planeta. Loxicamente todos saben que a Terra é redonda, pero a maioría non é capaz de abstraerse para comprender o que é realmente unha esfera. Estamos acostumados aos mapas planos é isto é letal para a nosa comprensión da xeometría do mundo», añade Mira.

La intensa inclinación del eje terrestre de 23,5 grados respecto al plano en el que orbita la estrella provoca que desde hace algunos días la altura del sol en Santiago, situado en la latitud 43 grados, supere a Nairobi. «O trópico de cáncer, que está situado a 23,5 grados representa a liña xeométrica virtual que indica por onde cae a vertical do sol o día do solsticio de verán», explica.

Esto implica que cuando una persona que vive en un país que cruza el paralelo 23,5 grados norte mira hacia arriba al mediodía observará el sol justo encima de su cabeza. «Tendo en conta isto se esa persoa se movese 23 grados cara o sur estaría na latitude cero e comprobaría que o astro non estaría na vertical, senón 23,5 grados corrido», sostiene. 

Claro que este razonamiento también se aplica cuanto más se asciende en latitud. Si a los 23,5 grados se suma la misma cifra, es decir, en el paralelo 47, estará desplazado también. «Nun lugar como Baio, na Costa da Morte, durante a xornada do solsticio a estrela alcanza os 70 graos por riba do horizonte. Galicia xa leva uns días nesa situación. Este martes o Sol, subindo no seu camiño cara ao trópico de cáncer, caerá a plomo sobre o paralelo 22ºN, co cal un galego en Santiago (42ºN) verá que a súa sombra a mediodía é de 21º (21=43-22), ou sexa, o Sol pasará a 21º do cénit, que mentres que ao de Nairobi pasaralle a 23º (23=22+1). Esa situación manterase ata que o Sol suba ao trópico de cancer e volva a baixar a unha latitude na cal Santiago empate con Nairobi solarmente», concluye Mira. 

La altura del sol determina además que en una estación haga más o menor calor. En verano el astro asciende mucho y los rayos caen de forma perpendicular sobre la superficie. Durante el invierno la elevación es menor y los rayos solares son más oblicuos. Esto influye en cómo se reparte la misma cantidad de energía sobre la superficie terrestre. El sol alcanza la mínima y máxima elevación sobre el horizonte durante los solsticios de invierno y verano.