Científicos sobre el agujero en el Ártico: «los niveles de ozono son preocupantes»

SOCIEDAD

NASA

El agujero en el Polo Norte se mantiene igual de grande y su evolución es incierta. «Estamos ante una situación excepcional», apuntan investigadores gallegos

05 abr 2020 . Actualizado a las 17:32 h.

La comunidad científica sigue muy pendiente de la evolución del enorme agujero en la capa de ozono que se ha abierto recientemente en el Ártico, cuyas dimensiones no tienen precedentes. La anomalía es todavía más notable cuando se observa que en el extremo sur del planeta, donde este evento se produce de forma estacional, se ha comportado justo al contrario. Un calentamiento súbito de la estratosfera, un fenómeno poco habitual en la Antártida, redujo notablemente su tamaño. «Os quecementos estratosféricos ocorren unhas tres veces por década no Ártico. Na Antártida son aínda moito menos frecuentes. Actualmente non somos quen de predicilos axeitadamente e tampouco se entenden ben as súas variacións baixo condicións do cambio climático», reconoce Laura de la Torre investigadora del grupo Ephyslab de la Universidade de Vigo.

El origen del retroceso de la concentración de ozono sigue apuntando a las condiciones meteorológicas del pasado invierno. «Na formación do ozono inflúe a temperatura do aire, canto máis frío peor. Na zona do Ártico aínda non chegou o verán e a temperatura na atmosfera a esas alturas foi moi baixa. Ademais deuse un fenómeno moi raro, cun vórtice polar moi ben definido que xa dura moito máis do que cabería esperar. Este vórtice non permite que se mesture o aire que está sobre a zona polar co de latitudes extratropicais e tropicais do planeta e que é máis rico en ozono. En consecuencia está moito menos espesa nas últimas semanas e nalgúns puntos con valores realmente alarmantes», advierte Juan Añel, profesor titular de la UVigo en el campus de Ourense.

De momento lo único que observa que el vórtice no afloja y que sus vientos continúan muy intensos y confinando un aire muy gélido en la estratosfera polar ártica. «Se predecir un vórtice polar é complexo, predecir o seu movemento e case ciencia ficción. O esperable é que ó longo de este mes se desfaga porque as condicións meteorolóxicas no hemisferio norte cambian a medida que nos achegamos ó verán, aínda que de momento segue a manterse máis forte do esperable e algúns modelos indican que podería seguir así de forte a finais de mes. Algo que sería moi excepcional», apunta de la Torre.

La incertidumbre sobre su evolución es máxima en estos momentos, pero los científicos aseguran que la situación podría haber sido mucho más grave si no se hubiese aprobado el Protocolo de Montreal en 1987. «Sería para rir poder rematar o confinamento por mor da pandemia que estamos a sufrir agora mesmo e ter que ficar na casa por mor da falla de capa de ozono. Isto nos debería facer reflexionar sobre a importancia da ciencia e de tomar medidas con tempo», apunta Añel.