Atención sexológica para personas con discapacidad

alberto lorenzo REDACCIÓN / LA VOZ

SOCIEDAD

Olalla Esmorís (á esquerda) e Nerea Rodríguez de Cogami
Olalla Esmorís (á esquerda) e Nerea Rodríguez de Cogami

Estas dos profesionales han atendido a más de un millar de usuarios, ayudándoles a reconducir conductas inadecuadas

19 feb 2023 . Actualizado a las 12:34 h.

Asesorar en temas sexuales a personas discapacitadas. Esa es la tarea del programa Dedaleira de la asociación Cogami, que cuenta con el respaldo económico de Obra Social La Caixa. Se trata de un servicio de información, orientación e intervención en la atención sexológica a personas con discapacidad y su entorno afectivo. Lo ejercen desde Santiago la trabajadora social Olalla Esmorís y la psicóloga y sexóloga Nerea Rodríguez. Ya son más de un millar de personas las beneficiadas por su trabajo.

«Nós damos atención individualizada e tamén en colexios, para advertir condutas inadecuadas», introduce Olalla Esmorís. ¿A qué tipo de conductas se refiere? «Pois, por exemplo, algo con o que nos atopamos normalmente e o caso de persoas usuarias que levan a cabo a masturbación en contextos públicos. Faino no colexio, diante dos compañeiros», explica Nerea Rodríguez. «Trátase de reconducir esa conduta para que a leven a cabo en lugares privados e axeitados», añade. «Falamos de reconducir, non de prohibir», insiste su compañera.

En ello late el tabú de la sexualidad de muchos de los discapacitados. «Totalmente. É un tabú no contexto profesional e tamén nas familias. Custa moito sacar o tema e expoñer que esas persoas non son asexuadas, senón que teñen sexualidade. Hai moitos medos, moita sobreprotección e reticencia a deixarlles ter certa autonomía», señala la psicóloga.

Las dos profesionales se centran en la extensa la gama de grises que hay entre los dos polos en los que normalmente trabajan. «Por un lado, hai familias que os ven asexuados e que consideran que non necesitan axuda nese sentido. Logo están as familias que pensan que teñen una sexualidade descontrolada e que ofrecerlles atención sexual vai a contribuír á súa impulsividade», detalla Rodríguez.

Entre otros aspectos, ellas les enseñan conceptos como la intimidad o el pudor, «algo que ás veces non teñen». Atienden tanto a hombres como a mujeres («nas nosas estatísticas hai máis mulleres», apunta Olalla) y su asesoramiento no se centra solo en ellos, sino que se extiende a todo el entorno familiar. «Tratamos a nenos dende os oito anos ata xente de 20 ou 21 anos, esa é a nosa poboación diana», fija.

El trabajo, que arrancó en el año 2016, mira al futuro. «Esta liña é necesaria, ten demanda e o desexable sería darlle continuidade no tempo ao servizo», opina Olalla.