Fallece el fundador de Fogar do Santiso, «O trobador de Trasellas»

La Voz SANTIAGO / LA VOZ

SANTIAGO CIUDAD

CEDIDA

Xosé Santiso construyó en su popular restaurante de Teo un «fogar para todos, onde a cultura, o rural, as tradicións, fosen o nexo para facer un mellor país»

28 dic 2019 . Actualizado a las 09:46 h.

La de hostelero era una faceta exitosa pero casi circunstancial de la vida de Xosé Marcial Santiso Mosquera, el hombre que quiso hacer de Fogar do Santiso, el popular establecimiento de Trasellas, en Luou (Teo), «un fogar para todos, onde a cultura, o rural, as tradicións, fosen o nexo para facer un mellor país para as futuras xeracións», como narra su hijo Jose a través de las redes sociales del restaurante en un muy sentido homenaje a su padre, «O Noso Druida», quien «quería o Fogar cheo de xente gozando orgullosa do noso». Jose Santiso ensalza su personalidad: «Loitador, pioneiro na defensa da nosa terra, da cultura, das tradicións... un emprendedor e un líder carismático desde neno, con un corazón tan grande que preferiría facer feliz a todo o mundo antes de pensar na súa propia sustentabilidade».

Con párkinson desde hace más de diez años, su vida se fue apagando, pero la enfermedad no mermó su generosidad ni sus ganas de seguir tocando sus músicas a la gaita o recitando sus poesías, que eran dos de sus pasiones. Licenciado en Filosofía y Letras y emigrante en varios países europeos antes de fundar su exitosa casa de comidas en el lugar familiar de Luou, Xosé Santiso publicó en el 2011 sus vivencias bajo el título de «O trabador de Trasellas». Él mismo explicó entonces que «intento dende hai moitos anos potenciar as nosas cousas, a miña maneira de ver a vida e a terra».

Esa misma filosofía impregnaba el negocio hostelero que él fundó y que continúa su familia, ya sea en Fogar do Santiso Teo A Orixe o en los establecimientos de reciente apertura en la rúa do Franco y la praza de San Clemente, en Santiago; el de Santa Cristina (Oleiros) o el de Allariz.

La música de gaita no faltará este sábado en su funeral, a las 12.30 horas, en la iglesia de Luou. «Como el sempre dixo: "Que toquen as gaitas doces muiñeiras e enterrarme logo ao pé da figueira". O primeiro ímosllo cumprir. Estades todos convidados a vir e a tocar unhas pezas con nós».