Lourenzo Fernández Prieto: «Agora temos unha idea bastante deformada do que foi a Guerra Civil»

El catedrático de Historia Contemporánea de la Universidade de Santiago publica las memorias de dos hermanas cuyo relato «contradí o que nos contaron»


Santiago / la voz

A Carlota García del Real el golpe de Estado de julio de 1936 la cogió en Panticosa. A su hermana Fernanda, en Madrid. Y ambas plasmaron por escrito su experiencia. Carlota en unas memorias, y Fernanda, a modo de diario. «Foi o que debeu ser a guerra para a maioría da xente». Así define Lourenzo Fernández Prieto, catedrático de Historia Contemporánea, estos relatos, que acaban de ver la luz en el libro Historia de la Guerra Civil contada por dos hermanas. Memorias del golpe, revolución y guerra.

La publicación es el resultado de doce años de trabajo. Fernández Prieto conoció la existencia del relato de Carlota al terminar una conferencia en Ribadeo por el 70 aniversario del golpe. La madre de una amiga le comentó que lo expuesto coincidía con lo que había escrito su suegra. En sus memorias, Carlota «contaba unha historia máis auténtica, que me resultaba máis verosímil, máis como foi a guerra para a maioría, pero non encaixaba coa idea escrita da guerra ata agora. Ademais, tiña a gran vantaxe que era a visión dunha muller», explica el investigador. Posteriormente, tras una charla en Madrid, le dijeron que otra hermana de Carlota, Fernanda, también había escrito un diario.

«Non son militantes, nin dirixentes, nin militares, nin combatentes, senón que viven a guerra dunha forma familiar, como a maior parte da xente», explica el catedrático de la USC. Los escritos de las dos hermanas le ofrecieron un «enfoque e unha forma de ver ese pasado que era contraditorio con moitas cousas que estudaramos e nos contaran, pero que é máis parecido as historias familiares que eu coñecía». De contrastar estos testimonios con otras investigaciones que realizó concluye que «agora temos unha idea bastante deformada do que foi o conflito da Guerra Civil e da matanza asociada».

¿Qué novedades aportan los relatos de estas dos hermanas? «Unha visión humana», responde el catedrático, que se encargó del estudio introductorio del libro, mientras que Gustavo Hervella García, coautor, se centró en la documentación. Pero la humanidad no es la única singularidad. De las memorias de las hermanas García del Real se desprende la sensación de que cuando se produjo el golpe se pensaba que «aquelo non podía durar, que era por uns días e que ninguén quería que pasase». Una cuestión que «combate a idea ofrecida polos golpistas de que o conflito era inevitable». Otra de las aportaciones es que «durante moito tempo non houbo guerra, senón un golpe de Estado continuado. Desde xullo ata novembro o que hai é unha enorme confusión e un movemento de tropas e liñas. Isto é contraditorio cos mapas que estudamos». Por último, para Fernández Prieto lo que queda claro «é a superioridade moral da República».

El investigador indica que Fernanda y Carlota -que residió en Ribadeo- hablan poco de batallas, «pero moito de matanzas, tanto en Galicia como en Madrid. O punto de vista delas é o de salvadoras. Cada unha preocúpase por salvar aos seus: fillos, pais...». Eso sí, deja claro que ambas tenían ideas políticas, ya que «veñen do mundo democrático e están marcadas pola tolerancia».

Con el debate abierto sobre la exhumación de los restos de Franco, Lourenzo Fernández Prieto indica que se está viendo «o vigor que ten a explicación franquista do que pasou, que é o contrario do que contan Carlota e Fernanda». En ese sentido, sostiene que es curioso que haya personas que se nieguen a admitir que hubo un golpe de Estado. «Con este traballo quedan espidas moitas mentiras que cremos e asumimos, e que nos confunden no presente», afirma, para añadir que estas memorias «permiten ver por detrás do pano que nos puxeron». Un libro que puede ser de lectura para todos, «porque a voz destas irmáns é limpa. A xente verá reflectido nas historias de Carlota e Fernanda as dos seus familiares».

Autores. Lourenzo Fernández Prieto y Gustavo Hervella contextualizan y documentan las memorias de Carlota y Fernanda García del Real sobre la guerra.

El libro. El relato de Carlota comienza con el asesinato de Calvo Sotelo, mientras que el de Fernanda lo hace el 17 de julio de 1936.

Newsletter Educación

Recibe todas las semanas la información más relevante sobre educación

Votación
38 votos
Comentarios

Lourenzo Fernández Prieto: «Agora temos unha idea bastante deformada do que foi a Guerra Civil»