«O golpe de Estado de 1936 rachou con cen anos de liberalismo en Santiago»

La Voz

SANTIAGO CIUDAD

Xoán A. Soler

Un libro de autoría colectiva pretende ofrecer otro relato en torno al inicio de la Guerra Civil

23 mar 2018 . Actualizado a las 04:55 h.

Entender lo que sucedió en 1936 con el golpe de Estado y, particularmente, en Compostela, es el objetivo del libro 80 anos. Santiago. Memoria da exposición, que recoge textos, imágenes y documentos que formaron parte de una muestra organizada hace dos años en la Fundación Eugenio Granell, añadiéndole nuevas explicaciones. Un trabajo que, según destacó el catedrático de Historia Contemporánea y uno de los autores del libro, Lourenzo Fernández, permitirá entender que «o pasado hai que descompoñelo. Falamos de Guerra Civil pero, para entender iso, hai que comprender que hai un momento onde non hai guerra e onde alguén dá un golpe de Estado, que sempre é un engano. Entendemos que é un proceso que está mal explicado ou que hai que volver a explicar e nós facémolo tal e como aconteceu en Santiago».

Lourenzo Fernández, Dolores Vilavedra, Antonio Míguez, Alfonso Mato y Gustavo Hervella son los autores de esta publicación, que fue presentada ayer en la Fundación Granell, en la que colaboraron el grupo Histagra de la USC, el Concello y la Deputación ¿Qué destaca de lo sucedido en Santiago? «O máis importante é que o golpe como se materializou en Santiago foi un engano. Hai un bando de guerra firmado por alguén que non existe. Os militares asumen o poder, neste caso o comandante Bermúdez de Castro, por orde da autoridade militar da Coruña, pero esta acababa de ser presa, o capitán xeral de Galicia non é quen o asina, senón quen usurpou o seu poder e ocupou o seu lugar. Todo é tan confuso que o propio comandante de Santiago é desprazado semana e media despois do golpe e non vai volver ter mando (...) Este golpe de Estado racha con cen anos de liberalismo en Santiago», explica Lourenzo Fernández. La dificultad de este trabajo no está en documentarse, «porque todo está dispoñible, practicamente, senón en ver o que din os textos e as imaxes», añade el coautor del libro, «xa que é sabido que a historia a fan os vencedores».

Lourenzo explica que próximamente se publicará otro libro para ofrecer un nuevo relato sobre el golpe del 36, la guerra y la dictadura, en el que trabajan doce personas, y es fruto del congreso organizado por el Histagra hace dos años. Además, es coautor de otras dos publicaciones que pronto verán la luz sobre la misma temática.