«O que máis interesa de Tonucci é como defende a autonomía infantil»

La profesora de gallego y traductora destaca el impacto del pedagogo italiano entre los docentes y otros públicos

.

santiago / la voz

Una reciente propuesta del departamento de Pedagoxía e Didáctica, de la Facultade de Ciencias da Educación, para que la USC reconozca como doctor honoris causa a Francesco Tonucci, potencia aún más la presencia de este prestigioso pedagogo italiano en Compostela. Para Mónica Baleirón, docente de gallego y traductora de dos de sus más conocidos ensayos, A cidade dos nenos y Cando os nenos din basta!, «o que máis interesa de Tonucci é como defende a autonomía infantil, e a necesidade de conseguir espazos para que esa autonomía sexa real. A súa teoría é que as nenas e os nenos coñecen o mundo progresivamente, polas experiencias que viven. E hai que favorecer que consigan desenvolver as súas etapas de adquisición da autonomía dunha maneira natural; porque se se lles resta esa capacidade tamén se limita o seu proceso de aprendizaxe», sostiene.

Tonucci estuvo varias veces en Santiago. El último curso, en septiembre, asistió en el Concello a una sesión con escolares de varios colegios, quienes le plantearon sus preocupaciones. El Pío XII y el Raíña Fabiola han iniciado la experiencia Colecamiños, según su propuesta de ir al colegio a pie, en vez de en transporte; y otros centros de la ciudad valoran sumarse. Además, la Federación de asociaciones de madres y padres de colegios públicos y los cuatro grupos municipales coincidieron, en junio, en apoyar esa iniciativa, que goza de fortuna internacional.

«Tonucci considera que o colectivo de escolares debe descubrir o mundo a partir das propias experiencias e que os adultos non podemos ser un atranco, pois tal como se configura o espazo público está a ser negada esa posibilidade de aprendizaxe. E os nenos teñen que experimentar e afrontar riscos», afirma.

Sobre el proyecto de caminos escolares, que tanto interés levanta en Compostela, afirma que se trata de «unha experiencia máis de autonomía infantil, que lles pode servir aos escolares para despois adquirir autonomía noutros ámbitos. Porque se se fai un camiño todos os días, iso dá seguridade e supón un alicerce para buscar novas experiencias de forma autónoma noutros espazos, ter iniciativa para outras actividades», agrega.

Mónica comprobó el tirón de Tonucci en mayo del 2013, en una conferencia, en el Gaiás, organizada por la Consellería de Educación. Cientos de personas le escucharon y muchas le solicitaron que les firmase alguno de sus libros. Entonces ninguna de sus obras estaba traducida al gallego. Por eso, al final ella se lo propuso, y él aceptó: «estaba Antón Costa, a quen eu non coñecía, e que tamén lle comentou o interese en traducir A cidade dos nenos para galego. Iso foi moi importante, porque Antón é o maior difusor de Tonucci en Galicia». Mónica se puso a trabajar, con Rut Vázquez, profesora de italiano. Una editorial rechazó la primeira traducción, pero después Kalandraka la incluyó con interés en su catálogo, y a partir de ahí incluso promovió una Biblioteca de Pedagoxía; y el profesor Antón Costa prologó la edición.

Tonucci en gallego es un éxito: A cidade dos nenos salió en el 2014 y agotó las tres primeras ediciones en un año; en el 2016 se publicó Cando os nenos din basta!, también con tres ediciones en el mercado en poco más de un año. «Iso non é habitual en galego. É así porque Tonucci interesa moito ao profesorado e a outros moitos públicos», sostiene Mónica.

La traducción no fue difícil, asegura: «Eses dous libros, sobre todo o primeiro, foron unha aposta persoal, pois as tradutoras queríamos que estivesen tamén en galego. E se nos encomendasen máis traducións deste autor, para nós será un pracer», dice.

Traductora. La profesora de gallego Mónica Baleirón, que es de Ribeira y trabaja en Santiago, tradujo a Tonucci con Rut Vázquez, docente de italiano en Ourense.

Dos obras. Tradujeron A cidade dos nenos (2014) y Cando os nenos din basta! (2016), dos éxitos de ventas en el mercado gallego.

Votación
6 votos
Comentarios

«O que máis interesa de Tonucci é como defende a autonomía infantil»