«Recoñecer e promover o talento fai as aulas máis atractivas para o alumnado»

joel gómez SANTIAGO / LA VOZ

SANTIAGO CIUDAD

raquel cacabelos

USC, Fundación Barrié y Educación apoyan la nueva oferta educativa do IES Xelmírez II, do que Ana Alonso é directora

20 jul 2016 . Actualizado a las 05:00 h.

El IES Xelmírez II inicia en septiembre el programa Piteas, una experiencia de innovación educativa. Lo estrenan nueve centros gallegos. En este instituto repercutirá en la ESO: se estrenará con 90 estudiantes de los tres grupos de primero, y agregará un curso nuevo cada año lectivo, hasta completar los cuatro de la secundaria. Las salas para aulas y demás espacios educativos, la organización en materias, y las exigencias curriculares actuales no favorecen las transformaciones que pretenden, que tienen como objetivo «esquecer o ensino tradicional e implantar outro moito máis activo neses catro anos», explica la directora, Ana Alonso.

El modelo que va a aplicarse se pensó inicialmente «para traballar con alumnado de altas capacidades. Nós pretendemos que sirva para todo o alumnado, sen excepcións; así é como o aceptamos. É un programa que comezou en Estados Unidos e que temos que adaptar á realidade galega e a alumnado con características moi diferentes», agrega.

La USC, la Fundación Barrié y la Consellería de Educación apoyan y evalúan esta iniciativa. «Non partimos de cero. Hai doce docentes que se formaron nos últimos anos especificamente para isto, e máis que o farán a partir de agora. E realizamos experiencias innovadoras, como un proxecto de robótica; ou un estudo de educación viaria, que tivo como consecuencia que o Concello mellorase a seguridade e valorase as propostas que o alumnado traballou en materias como Física, Plástica, Filosofía, Matemáticas, Lingua e outras. Recoñecer o promover o talento de cada estudante fai as aulas máis atractivas para todo o alumnado e iso é o que se busca. Supón máis traballo en grupo, e a coordinación de docentes de diferentes disciplinas», indica.

Reconocer la diversidad

Ana insiste en que «non todo o alumnado ten o mesmo estilo de aprendizaxe, os intereses son moi diversos, como a súa propia procedencia. Entre 400 estudantes do noso centro hai perfís socioeconómicos e culturais moi diferentes; familias que potencian moito o estudo e outras ás que non lles interesa tanto; ou minorías étnicas e de países estranxeiros con outras motivacións. Hai estudante con maior capacidade analítica, sintética, de máis memoria visual, que se expresan mellor verbalmente, ou máis ou menos ordenados. E o sistema educativo é moi uniforme e pechado, os currículos e as esixencias son iguais. Por iso é preciso que o profesorado se implique e ofrecermos alternativas diferentes», agrega.

Piteas contempla tres fases: la primera, exploratoria, con actividades diversas para detectar los intereses del alumnado; después, diseñar proyectos que respondan a esos intereses; y ahondar para que no abandonen: «As aulas aborrecen moitas veces por non saber conectar co mundo real. Teremos que superar rixideces estruturais e situar o alumnado por centros de interese. Hai compatibilidade deste proxecto coa aprendizaxe por tarefas que recomenda a Lomce. Demandaremos apoio para non sobrecargar o profesorado que queira innovar e traballar para conseguir unha maior motivación do alumnado, e a diminución da porcentaxe de fracaso escolar; e teremos presente que hai unha reválida na ESO», sostiene.

A mayores, en primero de bachillerato el centro promocionará el próximo curso el libro digital, con apoyo de la ANPA.

Ana Alonso. Ejerce en el Xelmírez II desde hace seis años. Es directora desde el verano del 2015.

Innovación. El próximo curso experimentará dos iniciativas de innovación educativa: el programa Piteas en la ESO y el libro digital en bachillerato.

Colaboración. La ANPA del centro; y la USC, la Fundación Barrié y la Consellería de Educación apoyan el proyecto.