Las solicitudes de ERTE bajan un 93,5 % en los mayores concellos de la provincia de A Coruña

Olimpio Pelayo Arca Camba
o. p. arca SANTIAGO / LA VOZ

SANTIAGO

En Santiago se presentaron hasta el pasado jueves 26 ERTE, frente a los 311 del año pasado.
En Santiago se presentaron hasta el pasado jueves 26 ERTE, frente a los 311 del año pasado. PACO RODRÍGUEZ

Los 21 con más población registraron 125 expedientes, por 1.925 en el 2021

03 oct 2022 . Actualizado a las 23:37 h.

La incursión de la pandemia del coronavirus hizo de general conocimiento unas siglas que estaban ya recogidas en la legislación laboral, pero apenas trascendían ese ámbito: ERTE. Unos expedientes de regulación temporal de empleo que permitieron continuar en sus puestos a miles de trabajadores, y a las empresas aguantar el parón de actividad en los momentos de restricciones más duras. Con la paulatina mejora de la situación sanitaria, los ERTE han descendido de modo abrupto.

En los 21 municipios de la provincia de A Coruña que superan los 10.000 habitantes, a lo largo del pasado año se solicitaron 1.925 expedientes de regulación temporal, que afectaron a 7.368 trabajadores. La cifra cayó, en lo que va de año, a únicamente 125 ERTE, que implican a 1.655 trabajadores. Son datos que maneja la Consellería de Promoción do Emprego e Igualdade, que reflejan una caída en las solicitudes del 93,5 %, con un bajón en cuanto a personal afectado por la medida del 77,5 %.

En el municipio de A Coruña se contabilizaron durante el pasado año 2021 un total de 602 solicitudes de ERTE, con 2.390 trabajadores afectados; 311 en Santiago (1.349 personas); 136 en Ferrol (346 operarios); 88 expedientes en Arteixo (512); 72 en Ames (201); 67 en Oleiros (272); 64 en Betanzos (167); 63 en Carballo (284); 61 en Narón (544 afectados); 61 en Sada (151); 60 en Culleredo (216); 58 en Noia (138); 57 en Cambre (250); 52 en Ordes (136); 45 en Ribeira (105 trabajadores); 43 en Boiro (103); 30 en Teo (92); 21 en Rianxo (45); 21 en A Laracha (34); 11 en Fene (27); y 2 en As Pontes, para únicamente 6 personas.

En lo que va de año, hasta el pasado jueves día 29 de septiembre se habían presentado 125 expedientes en los 21 municipios de mayor población de la provincia: 38 en el de A Coruña, para 303 trabajadores; 26 en Santiago (181); 15 en Ferrol (68); y 10 en Arteixo (127).

Por debajo de la decena

Los demás municipios se quedan ya en por debajo de la decena, si bien es significativo el caso de Carballo: los cuatro ERTE solicitados implican a 435 trabajadores, el mayor volumen humano en la provincia. Por su parte, los siete de Narón afectan a 208 operarios; y en A Laracha, dos expedientes suman 140 empleados. En municipios como Ribeira fueron dos los expedientes, para solo tres trabajadores, y en otros como Ordes, Rianxo y Fene no se solicitó ningún ERTE en estos nueve primeros meses, de acuerdo a los datos de la Xunta.

La invasión de Ucrania y el paro del transporte generaron un pico de demandas

Además del fuerte descenso en las solicitudes de ERTE, la otra gran diferencia entre el pasado año y el actual son las motivaciones de los mismos. De los 1.925 tramitados en el pasado ejercicio, 1.791 (93 %) fueron por fuerza mayor, esto es, directamente vinculados a la pandemia del coronavirus, por 134 por causas económicas, técnicas, organizativas o de producción. El vuelco es absoluto a lo largo del presente año, ya que 88 expedientes encuentran en este apartado su motivación (el 70,4 %) y son solo 37 los de fuerza mayor.

El pico de demandas de ERTE en el 2022 se produjo a finales del mes de marzo, por la confluencia de dos factores: por un lado, la escasez de materias primas que trajo consigo la invasión rusa de Ucrania, iniciada el 24 de febrero. Y la puntilla fue el paro del transporte, ante la escalada desorbitada de los precios de combustible a consecuencia de la contienda. Un mes después de comenzar el ataque ruso, en la provincia coruñesa se habían acogido a este figura 29 nuevas empresas, afectando la situación a 454 trabajadores. Este otoño puede volver a haber un repunte. En nueve días, Santiago sumó dos expedientes más, de 24 a 26 ERTE (de 168 a 181) trabajadores, y cerró la semana con el planteado en Finsa.

Elena Mancha, directora xeral de Relacións Laborais da Xunta: «O gasto enerxético está poñendo en dificultades a empresas»

Elena Mancha (Cádiz, 1969), directora xeral de Relacións Laborais da Xunta, analiza a evolución dos ERTE na provincia neste ano.

—No ano 2021 foron máis de 1.900 ERTE presentados nos concellos coruñeses de máis de 10.000 habitantes. No que vai de ano, son 125. A que se debe?

—Á finalización da pandemia. A maioría dos 1.900 son ERTE por forza maior, relacionados directamente coa imposibilidade de poder abrir as pemes, e os negocios sobre todo, a causa de restricións sanitarias. En marzo de 2020 pechouse completamente, volveuse abrir no verán, pero ese outono-inverno volveuse pechar. Como as empresas abrían e pechaban, sobre todo en hostalaría, volvían pedir outro ERTE. Despois modificouse o sistema para mantelos, sen tanto traballo para as empresas de facelos e para nós de autorizalos. Moitos deses ERTE son repetidos, dentro das mesmas empresas. Este ano a situación xa é totalmente diferente.

—E pasamos de ERTE por forza maior aos de causas económicas, técnicas, organizativas e de produción. Son máis preocupantes?

—En parte si. Porque a forza maior relacionábase sempre coas restricións sanitarias: ese ERTE xa non ten razón de ser. Que queda de todo aquilo? Hai sectores onde non se recuperou ao 100 % a actividade, como algunhas axencias de viaxe, que tiveron a figura do ERTE RED. A actividade sufriu, ademais, pola guerra de Ucraína, e tamén na primavera polo paro do transporte, que orixinou que empresas tiveran que parar a actividade un pequeno tempo ata normalizarse ese transporte, causando ERTE. A guerra tamén provoca a subida de certos produtos, o que fai que as empresas teñan que ser máis coidadosas con toda a súa actividade, e recorrer ao ERTE para evitar males maiores e ter que pechar despois. Son varias as causas, pero son moi poucos os ERTE presentados [neste ano].

—É previsible un repunte a partir do outono?

—É posible. A situación do gasto enerxético, que xa viña de antes da guerra de Ucraína, está poñendo dificultades en varias empresas. Teñen que ser precavidas e adoptar estas medidas para evitar que a súa facturación faga dano ao seu futuro. É mellor acollerse a esta figura, case sempre acordada coa representación dos traballadores, que entenden a situación e o que queren é que as empresas superen esta situación e melloren, para seguir co emprego ao 100 % no futuro. É posible que as empresas utilicen este mecanismo para manter o emprego, sen reducir a plantilla, e que logo se reactive cando a situación mellore.

—A retracción do consumo pode influír tamén?

—Pode ser. Pero eu creo que o que afecta é sobre todo a alza da enerxía, que provoca inflación; as familias teñen os ingresos que teñen, e o consumo pode verse afectado. Pero a data de hoxe aínda segue ben, aínda que os augures da economía anuncian a posibilidade de que isto aconteza.

—Que panorama laboral teríamos de non existir a figura do ERTE?

—Os ERTE xa estaban regulados de antes da pandemia, non se inventou unha figura nova. Moitas empresas xa os utilizaban con anterioridade, aínda que sen ser tan habitual. O ERTE de forza maior empregábase en casos como unha inundación, ou un incendio, e asimilouse a unha pandemia sanitaria, que realmente tamén é un elemento extrínseco á empresa e que a impide producir.

—Mudou a normativa?

—A figura mellorouse e potenciouse, facendo os prazos moito máis rápidos para que as empresas puideran pechar antes e non sufriran, e dar máis rapidez á administración. En Galicia, salvo un primeiro mes caótico porque eran milleiros de empresas, foi unha actitude de axilidade total e rapidez na resolución dos ERTE. Os funcionarios traballaron moitísimo, sobre todo para facilitar o acceso dos traballadores ás prestacións do SEPE. Porque é fundamental que a empresa deixe de gastar, pero tamén que as persoas poidan cobrar. Tamén o SEPE tivo un traballo incrible, como o noso, que felicitamos desde a Xunta. E foi un traballo en equipo, cun organismo estatal, organizado e coordinado cos responsables do SEPE en Galicia.