Seis grupos de docentes ensayan tres nuevas estrategias para renovar las aulas

JOEL GÓMEZ SANTIAGO / LA VOZ

SANTIAGO

XOAN A. SOLER

Colaboran entre diferentes niveles para buscar iniciativas de interés común

23 ene 2021 . Actualizado a las 05:00 h.

Treinta y un docentes de varios centros de enseñanza no universitarios de Galicia, distribuidos en seis grupos, ensayan tres nuevas estrategias de aprendizaje para renovar y mejorar las aulas. Es Olladas Caleidoscópicas, una experiencia novedosa promovida desde el Centro Autonómico de Formación e Innovación (CAFI), de la Consellería de Educación, situado en Lamas de Abade.

Son profesorado de diversos niveles educativos: infantil, primaria, secundaria, formación profesional, enseñanza de adultos, especialistas de orientación, y docentes de atención a la diversidad. Se formaron cinco equipos de cinco personas y uno de seis. «Deben colaborar e participar directamente nun proceso que sexa do seu propio interese e sirva para o resto. A formación máis habitual é entre docentes dun mesmo nivel: para mellorar en infantil, ou en primaria ou noutro nivel; aquí a novidade está en que colaboran de diferentes niveis e comparten o mesmo obxectivo. Se sae ben, a idea é repetir a experiencia con outros retos e que participe outro profesorado», explica Diana Pastoriza, del Departamento de Innovación del CAFI. Con ella supervisan y coordinan las actividades Saleta González, de su mismo departamento; Alicia Eizaguirre, del de Linguas; y Conchi Fernández, del de Aula Nova. Comenzaron el sábado pasado y desarrollarán todo el programa en 15 horas de trabajo y seis sesiones: la segunda fue anteayer, continúan hoy y finalizan el 6 de febrero. 

Tres iniciativas

«En cada unha das iniciativas traballan dous grupos. Unha está orientada a proxectos multidisciplinares, onde deben deseñar un videoxogo ou algunha outra proposta que implique a varias disciplinas. Outra é de Feedback efectivo para co alumnado; isto significa que, cando o alumnado entrega exercicios, unha redacción, ou outro produto de aprendizaxe, que o profesor non so lle poña unha nota, se non que indique en cada caso que camiño debe seguir o estudante para mellorar a súa aprendizaxe, que aspectos debe traballar», detalla.

«E a terceira iniciativa é de avaliación para a aprendizaxe, e vai na liña que marca a Lomloe, que entrou en vigor o día 19 deste mes: que a avaliación sexa continua, formativa e integradora, que cada nota sirva para construír a aprendizaxe da materia».

Resalta especialmente esta última, porque «é unha aspiración de hai moito tempo, e sobre a que agora se pretende avanzar. O sábado pasado lanzamos eses tres retos. E desde esta semana serán cinco sesións de tres horas cada unha para deseñar algo que sirva para os 31 docentes que participan, que podan experimentar e aproveitar na súa aula este traballo; e tamén para calquera outro docente interesado. O obxectivo é mudar o enfoque para mellorar a aprendizaxe», indica.

Trabajar más por procesos de aprendizaje

Desde el CAFI facilitan materiales para el trabajo en grupo. Las cuatro especialistas que coordinan dinamizan las sesiones desde Santiago, y el profesorado se conecta a distancia; este es otro aspecto que se pretende potenciar cada vez más, sobre todo desde que se manifestaron las consecuencias de la pandemia del covid-19, con el confinamiento de marzo.

«A iniciativa é debedora dunha experiencia que vivimos primeiramente como alumnas Conchi Fernández e eu mesma, iniciada pola Fundación Cotec e que se chamaba La escuela, lo primero. O que aprendemos alí como alumnas é o que pretendemos trasladar agora aos docentes galegos facendo de facilitadoras da aprendizaxe. Á expectativa para ver se funciona ou non e facer aquel traballo extensivo e un pouco máis aplicado», sostiene Diana Pastoriza.

En estas sesiones los grupos de docentes deben saber «comunicar, compartir os retos nos que traballan e que van levar á aula co seu alumnado; para que na aula se dedique máis esforzo a traballar por procesos máis que por produtos de aprendizaxe. Esta é unha actividade de formación innovadora. Nunca fixemos esa tipoloxía de formación co profesorado antes», agrega.

Tras formar los grupos y diseñar las tres estrategias en las dos primeras sesiones, hoy concretarán las diversas ideas y en los próximos días colaborarán los dos grupos de cada iniciativa para compartir al final todos las herramientas que elaboren, avanza Diana.