Miguel Rodríguez Martínez: «Ás veces a historia non está nos libros, senón nas vivencias da xente»

En su trabajo sobre la evolución de la Praza de Abastos destaca el papel de la mujer


Santiago / la voz

El papel esencial de las mujeres en la evolución de la Praza de Abastos de Santiago a lo largo de los últimos veinte años es la primera idea que sorprendió a este joven estudiante de Historia de la USC, que actualmente cursa el máster de Historia contemporánea e sociedades rurais -bajo la dirección de Lourenzo Fernández Prieto-, cuando se planteó analizar veinte entrevistas realizadas en 1999 por alumnos de la materia de Sociedades Rurais de la licenciatura de Historia. «O máis curioso foi que a maioría eran mulleres, só había un home e estaba xunto á súa muller, pero tiñan certa desconfianza para falar. Era o momento da creación da cooperativa, do paso á xestión privada, e tiñan medo ás consecuencias para elas», comenta. Miguel Rodríguez mantuvo, para su trabajo de investigación, nuevas conversaciones con las «paisanas», y el cambio fue importante: «Agora son máis abertas, están máis dispostas a falar, e senten orgullo polo feito de que teñamos interese nas súas historias. Foi unha experiencia agradable e enriquecedora». Las mujeres que vendían quesos hechos en casa estaban, hace veinte años, «preocupadas pola etiquetaxe, as novas normas de venda, algo do que xa non falan pero que recordan como algo pasado que lles perturbou».

El mercado, incluso, «condicionou as rutas do transporte público», y es que aún hoy hay líneas del autobús urbano que llegan a lugares del rural, «porque as paisanas viñan vender á Praza dende alí. Por iso o autobús chega á Sionlla, Aríns, Roxos... A ruta de Vite á Rocha ten a súa explicación tamén na necesidade de comunicar unha zona da que viñan paisanas a vender». La Praza de Abastos es, en opinión de Miguel, algo más que un centro de transacciones económicas. «É un espazo multifuncional, un auténtico ecosistema onde as variables, en canto a protagonistas, labores e funcións formulan unha complexidade notoria. Unha mina para os investigadores».

Miguel Rodríguez considera que por la experiencia vivida tanto con este trabajo sobre el mercado como con la recopilación de datos para su investigación de fin de máster sobre las viudas gallegas en vida, resulta evidente que «ás veces, a historia non está nos libros, senón nas vivencias da xente, na historia que conta cada persoa e que completa unha visión máis xeral do que acontece».

Este joven estudiante de Historia cursó el último año de la carrera en la Universidad de Aguas Calientes de México con una beca «da que quedaron vacantes, por certo». Fue allí donde se planteó estudiar el fenómeno de la emigración gallega desde otra óptica. «Falei co ex-reitor da Universidade, un home de 93 anos, fillo dun galego do Cebreiro que emigrou a México no 1910, con 16 anos e dúas pesetas no peto. Ir á fonte da historia é o mellor do traballo da investigación en Historia, pero non sempre se pode facer. Alí tiñamos clases de catro alumnos, un luxo». Precisamente, de aquellas conversaciones surgió la idea de investigar la historia de las mujeres que «quedaron en Galicia e tiveron que sacar adiante familias sen recursos, soas, no rural». Para este trabajo, Miguel Rodríguez acudirá a las fuentes de tres visiones distintas de la misma historia. «Fisterra para as viúvas en vida do mar, Monfero para coñecer a visión das mulleres do rural e A Pontepedriña para ter a mirada do urbano, aínda que nestes casos hai moitas mulleres que chegaron a Santiago dende o rural». Entre estas historias, una de las más desgarradoras es la de una mujer «que contou que seu avó emigrou a Cuba no 1896 e deixou a muller con sete fillas. Viña de cando en vez, para recibir cariño das fillas, porque a muller seguía traballando. As sete fillas foron mestras, polo esforzo da nai. Unha nai coraxe».

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Miguel Rodríguez Martínez: «Ás veces a historia non está nos libros, senón nas vivencias da xente»