Xaquín Xesteira: «A música, os bailes e as letras son parte do noso patrimonio inmaterial»

El director del coro de Cantigas e Agarimos dirigió la grabación del que es el primer disco de la agrupación desde hace 41 años


SaNtIaGO / LA VOZ

«Os coros fan un traballo fundamental de recompilación e conservación do patrimonio musical galego, e se non fora por ese traballo perderíanse parte da nosa riqueza cultural». Así se expresa Xaquín Xesteira, director del coro Cantigas e Agarimos, que este próximo domingo presentará en el Teatro Principal el disco O corazón aberto dedicado a Lois Porteiro, que fundó en 1918 Queixumes dos Pinos, agrupación considerada el embrión de Cantigas e Agarimos. El nuevo volumen musical es el primero que el coro edita desde hace 41 años. «Ata entón, Cantigas tivo uns oito discos», aclara. Pero después se perdió la costumbre de grabar canciones o melodías.

El título del disco, O corazón aberto, «forma parte do poema En pé de Ramón Cabanillas, que foi dedicado a Porteiro». El volumen incluye piezas interpretadas a capela por el coro y otras acompañadas con el grupo instrumental y con el de gaitas, así como varias en las que solo se recoge la música. Xesteira destaca la importancia de los coros gallegos y, sobre todo, «o traballo que fan para evitar a perda do noso patrimonio. A música galega, as cancións, as letras, as melodías son bens de interese cultural, pero temos que traballar para que sexan declarados patrimonio inmaterial, porque son noso patrimonio».

Cantigas e Agarimos cuenta con un «arquivo moi amplo, e algunhas pezas foron renovadas en arranxadas para ser novamente interpretadas». Su director considera que «os coros históricos son un referente pola interpretación, pero tamén pola conservación dos seus arquivos e polo traballo de procura de pezas do patrimonio musical nas aldeas e falando coa xente maior, que doutra forma se perderían para sempre».

Cantigas e Agarimos, tal y como se conoce ahora, fue fundada en 1921 de la mano de Bernardo del Río, que fue su director durante muchos años, y que anteriormente había formado parte de Queixumes dos Pinos. Esta agrupación, nacida en 1918, desapareció poco después como consecuencia del fallecimiento de la mayoría de sus miembros, que «se viron afectados pola mal chamada gripe española. Non sería ata 1921 cando naceu Cantigas, que case é centenaria».

Xaquín Xesteira reconoce que los integrantes de coros, como el de Cantigas e Agarimos, le dedican «o seu tempo libre por amor a música. Son músicos e cantantes afeccionados, que non escatiman tempo». El director, que se deshace en elogios hacia las personas que hacen posible la existencia de estas formaciones corales, considera que la participación en los coros es «unha das cousas máis gratificantes nas que pódese participar, e non require de esforzo, porque cando algo gusta non supón un esforzo. O canto colectivo é unha maneira de alimentar o espírito, produce satisfacción. As persoas comparten vivencias, fai amizade. E moi gratificante». Detalla que el coro de Cantigas está integrado por 42 persoas, «e o instrumental ten sete. Temos unha media de idade boa, hai moita xente moza», comenta Xesteira.

Tras unos años de decadencia, el director cree que «nos últimos 15 anos, os coros e outras formacións musicais están collendo forza». El músico considera que, aunque hay algunas ayudas institucionales para promover este tipo de agrupación, lo realmente importante es «que a agrupación sexa dinámica. En Cantigas e Agarimos procuramos que o público o pase ben nas actuacións, nos gusta que sexa participativo», porque, defiende, esta «fórmula é boa para aumentar a presenza de público» en las actuaciones para garantizar el futuro.

El protagonista. Xaquín Xesteira es el director del co Cantigas e Agarimos de Santiago.

Presentación de su nuevo disco. «O corazón aberto» se presenta en el Teatro Principal el domingo, 1 de julio, a las 20.00 horas. La entrada será gratuita, previa recogida de invitaciones en la taquilla del teatro.

Conoce nuestra newsletter con toda la actualidad de Santiago

Hemos creado para ti una selección de noticias de la ciudad y su área metropolitana para que las recibas en tu correo electrónico. Descubre nuestro nuevo servicio.

Votación
2 votos
Comentarios

Xaquín Xesteira: «A música, os bailes e as letras son parte do noso patrimonio inmaterial»