Rosalía Bermúdez: «A riqueza de Belvís en herbas para o ritual da noite de San Xoán sorprende»

Margarita Mosteiro Miguel
Marga Mosteiro SANTIAGO / LA VOZ

SANTIAGO

PACO RODRÍGUEZ

La especialista del Xardín dos Soños organiza hoy en una ruta para dar a conocer las plantas

16 jun 2018 . Actualizado a las 05:00 h.

La noche de San Xoán está rodeada de una áurea de misterio que comienza ya en las jornadas previas al día de las hogueras. Desde unos días antes, muchos compostelanos recorren los parques de la ciudad y los montes cercanos para tener localizadas las hierbas que serán indispensables para cumplir con uno de los rituales más curiosos de la fiesta, y que arranca durante la mañana del día 23.

Rosalía Bermúdez, del Xardín dos Soños, ofrecerá hoy, a partir de las 10.30 horas, una explicación teórica y, «sobre todo, práctica polo parque de Belvís» para conocer las plantas de San Xoán. Los que quieran acudir solo tienen que personarse en el comercio de Casas Reais y apuntarse al recorrido. «As herbas teñen que collerse nun sitio non contaminado, o máis puro posible. Belvís, aínda que é un parque urbano, pode sorprender pola súa riqueza en herbas e polo bo estado do aire e da terra», asegura.

El ritual del agua de San Xoán tiene su inicio en la mañana del 23. «O mellor é coller as herbas cando o sol este alto». Aunque hay discrepancias en cuanto a la mejor hora, «porque en moitos sitios din que é mellor pola mañá, moi cedo». Este ritual, según explica Rosalía, «é moi noso. O das fogueiras é algo da maioría dos sitios, pero o da auga é moi galego», y de ahí que las hierbas «sexan das que crecen de forma salvaxe na nosa terra. De feito, son plantas que coñécense como malas herbas, aínda que son máxicas, tamén son curativas e sanadoras».

Precisamente por ser plantas que nacen de forma libre, en cada lugar se opta por unas diferentes. Entre las que no pueden faltar están la roseira, sabugueira, «e aínda que non hai moita, a lavanda, polo seu olor e polas súas calidades medicinais. Gústame tela para o ramo de San Xoán». Las otras hierbas que suelen emplearse son el helecho y la menta salvaje, la hierba de San Xoán «coñecida como hiperico, e a rosa silvestre, malva, herba luisa, romero, ruda, milrama, nogueira e sabugueira, que é unha planta moi apreciada en Galicia. Ponse nas entradas das casas polo seu poder protector e sagrado». En general, para San Xoán son válidas todas las hierbas que tienen algún poder curativo y, sobre todo, que nacen de forma silvestre en parques y montes.

Una de las condiciones indispensables es que el ramo de San Xoán esté formado por «sete, nove u once plantas, que son números máxicos, pero en calquera caso, sempre un número impar».

Una vez recogidas las plantas, el ritual tiene que continuar con la preparación del agua. Las hierbas tienen que ponerse cuando caiga el sol en un recipiente con agua que permanecerá al aire libre durante toda la noche. Es muy importante que el agua se retire antes de que el sol comience a calentarse. El ritual terminará «lavando a cara coa auga, que coas herbas que se botan, é unha delicia», subraya Rosalía.

La experta lamenta que «tradicións que teñen que ver coa sabedoría popular podan estar perdéndose». Y considera que «é posible que teñan que ver co feito de que nos apartamos da natureza. Non se saben os nomes dos árbores. Nos apartamos da natureza e das tradicións», lamenta. En la charla que ofrecerá hoy en Belvís, además de dar a conocer las hierbas de la noche de San Xoán, Rosalía también explicará algunas recetas para elaborar sencillos remedios caseros «que pode facer calquera na casa sen complicacións».

La protagonista. Rosalía Bermúdez Castro es experta en hierbas medicinales que se emplean para elaborar remedios caseros.

Ruta das Herbas de San Xoán. A las 10.30 horas, desde O Xardín dos Soños, en Casas Reais, se partirá para conocer las hierbas de San Xoán en Belvís.