¿Qué fue de las obras de arte salvadas por los republicanos durante la Guerra Civil?

Alfredo López Penide
López Penide PONTEVEDRA / LA VOZ

PONTEVEDRA

MUSEO DE PONTEVEDRA

El catedrático madrileño Arturo Colorado abordará esta cuestión en el Museo de Pontevedra

30 may 2023 . Actualizado a las 10:02 h.

Este jueves, el Edificio Castelo abrirá sus puertas a Arturo Colorado Castellary , quien abordará el Patrimonio en tempos de guerra e posguerra. Incautacións e diáspora. De este modo, el catedrático y profesor emérito de Arte y Comunicación de la Universidad Complutense de Madrid e investigador principal del proyecto El patrimonio artístico durante la guerra civil y la posguerra analizará qué ocurrió con las obras de arte salvadas por los republicanos tras la Guerra Civil. De este modo, la conferencia se centrará en la «política republicana de incautación de obras de arte e as accións realizadas polo franquismo cos milleiros de obras salvadas pola República».

En una primera parte de su intervención, Arturo Colorado describirá «a creación polo Goberno da República da Junta del Tesoro Artístico, que incautou, recolleu e almacenou miles de obras. Ante a gravidade dos bombardeos franquistas e dos seus aliados, as máis importantes destas obras foron evacuadas a Valencia, despois a Barcelona e o norte de Cataluña, para finalmente, e grazas á intervención internacional, chegar ata Xenebra», precisaron desde el Museo de Pontevedra.

Posteriormente, responderá a la cuestión de «que fixo o franquismo na inmediata posguerra cos miles de obras salvadas pola República, tanto as que permaneceron en España como as que volveron do estranxeiro». En este sentido, «moitas das 17.000 pezas das que se puido facer o seu seguimento foron devoltas aos seus propietarios, aínda que unha gran cantidade foron desviadas cara a outros destinatarios, que en moitos casos as recoñecían como súas», añadieron.

De este modo, una de las cuestiones que pondrá sobre el papel son «as entregas en depósito de miles destas pezas a museos, a organismos públicos, á Igrexa e mesmo a particulares, o que produciu o espolio, a diáspora e a desaparición de numerosas obras. Un caso específico é o das confiscacións das coleccións dos exiliados republicanos, que foron sinxelamente entregadas a outros destinatarios», remarcan desde el Museo de Pontevedra.

Con este trasfondo Arturo Colorado establecerá paralelismos entre el expolio franquista y el realizado por los nazis en aquella época. Es por ello que, al igual que ocurre con las obras robadas por los nazis, el catedrático y profesor emérito de Arte y Comunicación de la Complutense defiende la necesidad de abordar la investigación y la posible restitución de estas piezas a los herederos de los propietarios originales que vieron como su patrimonio era confiscado.