Latinoamérica aguarda los embutidos de A Fonsagrada

Laura López REDACCIÓN - LA VOZ

A FONSAGRADA

MANUEL FERNÁNDEZ

Los butelos y jamones de esta empresa de la montaña lucense se venden por toda Europa y pronto cruzarán el charco. Han apostado fuerte por los productos de cerdo celta y ecológico procedente de Galicia

26 abr 2020 . Actualizado a las 05:00 h.

Embutidos de A Fonsagrada, la cuna del butelo, se venderán próximamente en Latinoamérica. Es la ambiciosa apuesta que se ha marcado la empresa Casa Castelao, afincada desde hace dos décadas en la montaña lucense. Sus jamones y butelos se venden ya por buena parte de Europa, pero están trabajando para dar un paso más: «Ademais do mercado galego e o nacional, exportamos a países como Francia, Suíza, Alemaña ou Bélxica, pero o noso obxectivo é que a tres anos vista, o 25% da nosa facturación proveña do mercado latinoamericano, para o que estamos chegando a acordos en países como México, Colombia, Chile ou Perú», afirma el director de Casa Castelao, Rubén Fernández.

La empresa nació en 1999 en A Fonsagrada, por iniciativa de Julio y Carlos Fernández, dos fonsagradinos que se abrieron camino en el mundo empresarial catalán y que quisieron «colaborar co seu pobo natal», explica Rubén Fernández, sobrino de los empresarios. «Tiñan en mente o bo facer de miña avoa, con gran sona pola súa boa man na cociña e na elaboración de embutidos», continúa.

Fernández tiene claro que son «unha empresa pequena», pero con vocación de «excelencia» y con las ideas muy claras. De ahí su apuesta por los productos de proximidad, más sostenibles y con los que pueden marcar claramente la diferencia. Elaboran y comercializan salazones, embutidos y especialidades regionales de porcino, pero centrándose en la calidad y combinando la elaboración artesanal con la aplicación de nuevas tecnologías. Han apostado por la línea de cerdo celta para sus embutidos y, recientemente, han incorporado la línea ecológica, certificada por el Craega: «Somos das poucas empresas en porcino curado que apostamos polo ecolóxico». A esto han sumado la incorporación de formatos reducidos, pensando en las familias monoparentales.

Con esta filosofía han llegado a posicionarse como referente en el sector agroalimentario gallego, con presencia en los principales lineales de Galicia y del resto de España y Europa: grandes superficies, tiendas especializadas, restauración... «Temos ADN inversor», afirma Fernández, así que tras la inversión de 1,5 millones de euros en el 2018 para realizar una ampliación, le seguirán otras. En la actualidad, cuentan con 3.500 metros cuadrados de instalaciones (sala de despiece, 12 secaderos, dos salas de envasado, una sala de fabricación...) y 3,3 millones de euros de facturación.

Reclaman una IXP para poner en valor «un produto emblemático» 

El butelo es un producto emblemático de la zona de A Fonsagrada. De ahí que, desde hace años, algunas empresas, como Casa Castelao, reclamen una Indicación Xeográfica Protexida (IXP), aunque sin éxito por el momento. Consideran que, debido al aumento de productores de butelo y de botillo, el de A Fonsagrada debería tener una diferenciación, por sus características y por su origen.

Casa Castelao cuenta con un amplio catálogo de referencias, aunque los productos más vendidos son chorizos, butelos, jamones, lomo, panceta y lacón. 

Coronavirus y peste porcina

La crisis del coronavirus también ha tambaleado esta empresa. Aunque han registrado un incremento de hasta un 40% en las ventas, sobre todo de productos regionales como el cocido, ha generado un clima de incertidumbre: «A xente cociña máis e, por tanto, consume máis». En cualquier caso, la verdadera crisis para el negocio llegó el pasado año, con la peste porcina africana, que tocó de lleno a China, el mayor consumidor mundial de porcino. «Ao non ter carne, chamaron a Europa, e os grandes monstros cárnicos cambiaron as regras e encareceron todo, afogando ás pequenas empresas (...) A materia prima encarecéusenos un 80% en porco branco. Primeiro empezas por tirar das existencias, e finalmente tés que subir o prezo no mercado, pero grazas á confianza dos consumidores saímos adiante».

Rubén Fernández: «O noso selo é a calidade, a guerra con grandes firmas está perdida para nós» 

? Laura López

Rubén Fernández estaba rematando os estudos universitarios cando os seus tíos lle propuxeron dirixir o negocio familiar, en 1999.

-Sempre fun un apaixonado da empresa e fíxome moita ilusión, sendo da Fonsagrada, poder contribuír a crear postos de traballo, asentar poboación e sacar adiante un proxecto viable. Para os que logramos vivir e traballar aquí, é un éxito en todos os sentidos.

-Que supón xestionar un negocio na Fonsagrada?

-Estamos a 56 quilómetros de Lugo, e iso repercute, porque estamos lonxe de todo, tanto para recibir materia prima como para enviar os produtos. Tamén a nivel laboral, para atopar persoal. E nos meses de inverno, coa neve, a cousa complícase. Pero falar da Fonsagrada aporta valor engadido á marca; aquí, a mil metros de altitude, temos características microclimáticas que lle aportan unha elevada calidade e un sabor tradicional aos produtos. Sempre tivemos claro que a nosa aposta tiña que ser a calidade, non o volume. Ese é o noso selo, calquera guerra con calquera grande industria está perdida para nós.

-De onde procede a materia prima?

-O porco ecolóxico e o celta proceden case a o 100% de Galicia, e boa parte do porco branco tamén é local. Toda a carne a mercamos en fresco e reducimos o posible engadidos e colorantes.

-Cantos empregados ten Casa Castelao?

-Na actualidade somos 25 persoas, pero antes da peste porcina chegamos a ser 35.