Alertan del riesgo en Lugo de traslocar los mejillones de río para las obras del caneiro del Miño
LUGO
La Sociedade Galega de Historia Natural solicita la paralización, pero la Xunta explica que el cambio no afecta a los bivalvos que están protegidos
29 jul 2024 . Actualizado a las 19:51 h.El anuncio de que la Consellería de Medio Ambiente, Territorio e Vivenda acaba de autorizar a la Confederación Hidrográfica del Miño-Sil la traslocación a partir de mayo de unos 2.000 ejemplares de mejillones de río para reparar el caneiro de O Muiño en el río Miño a su paso por Lugo ciudad se ha encontrado la oposición de la Sociedade Galega de Historia Natural (SGHN), ya que recuerdan que la decisión se tomó sin consultar al Observatorio Galego de Biodiversidade. Pero desde la Xunta ya especifican que los bivalvos que se van a trasladar de lugar no son los de la especie protegida, la «Margaritifera margaritifera».
La SGHN recuerda que el mejillón de río del Miño «é unha especie en perigo de extinción», según los catálogos gallego y español de especies amenazadas, «polo que antes de adoptarse unha decisión como esta debera de consultarse ao Observatorio Galego da Biodiversidade (OGB), que unha vez máis, ven de ser ignorado pola Consellería que se chama de Medio Ambiente e unha Dirección Xeral que se supón de Patrimonio Natural».
La Sociedad Galega de Historia Natural, que en su momento presentó un detallado informe para impedir que se instalase la playa fluvial que proyectó el Concello, indica que el convenio de diversidade biológica, suscrito por España, establece que «a esixencia fundamental para a conservación da diversidade biolóxica é a conservación in situ dos ecosistemas e hábitats naturais e o mantemento e a recuperación de poboacións viables de especies nas súas contornas naturais», y que la «directrices técnicas para o desenvolvemento de programas de reintrodución e outras translocacións con fins de conservación de especies silvestres en España” aprobadas pola Comisión Estatal para o Patrimonio Natural e a Biodiversidade (24-07-2013) e pola Conferencia Sectorial (07-10-2013) non contemplan a translocación de individuos de especies protexidas, desprazándoas do seu hábitat natural, a fin de facilitar usos incompatibles coa súa conservación».
Grave riesgo de mortalidad
En el caso concreto del «Margaritifera margaritifera», indican que «o traslado conleva un grave risco de mortalidade dunha elevada proporción de individuos, polo que SGHN o considera totalmente inaceptable».
Ante esta situación, el vocal de la SGHN en el Observatorio Galego da Biodiversidade acaba de solicitar la convocatoria urgente de una reunión extraordinaria del Observatorio Galego da Biodiversidade «para tratar esta polémica autorización e que mentres tanto se paralice cautelarmente a translocación da poboación de Margaritifera margaritifera existente no caneiro de O Muiño».
La Xunta niega que la traslocación afecte a especies protegidas
Desde la Consellería de Medio Ambiente e Cambio Climático señalan que se autorizó la semana pasada una excepción a las normas de protección de las especies amenazadas para el traslado de ejemplares de las especies de moluscos bivalvos «Unio delphinus» y «Potomida littoralis» localizados en el entorno de las obras de restauración de la presa Acea de Olga, en el río Miño.
«Trátase dun traslado, enmarcado no proxecto promovido pola Confederación Hidrográfica Miño-Sil, no que non se inclúe a especie 'Margaritifera margaritifera', á que se fan referencia. Isto débese a que nas prospeccións realizadas no ámbito de actuación das obras, non se detectou a súa presenza», señalan desde la consellería.
La actuación prevé el traslado de alrededor de 9.100 ejemplares de «Potomida littoralis» y de unos 6.500 ejemplares de «Unio delphinus». «Non obstante, tendo en conta que se trata de especies ameazadas, a autorización inclúe numerosos condicionantes e requisitos que se deben cumprir durante a execución dos labores de recollida, marcaxe, traslado, reinstalación e seguimento das poboacións co obxectivo de velar polo seu bo estado e pola súa supervivencia trala translocación. A finalidade é que os traballos se realicen de xeito rigoroso e co máximo coidado para preservar os recursos e garantir unha óptima reintrodución no medio natural», explican desde la consellería.
Los trabajos se realizarán por lotes, ejecutándose la recogida, traslado y reinstalación de cada uno de los ejemplares, que se introducirán en el lecho del río de manera individual, en el mismo día, para cerrar el proceso con la mayor rapidez «e evitar así o estrés dos individuos afectados polo traslado».
Por el momento no se realizaron los trabajos. Los responsables del proyecto deberán comunicar a la Dirección Xeral de Patrimonio Natural previo a su inicio, y los trabajos incluyen la obligatoriedad de marcar un mínimo del 50 % de los ejemplares a trasladar de cada una de las especies para realizar un seguimiento de la viabilidad de as poblaciones trasladadas durante por lo menos cinco años.