Voos de moita altura

Jesús Garrido

LA VOZ DE LA ESCUELA

O 12 de abril celébrase o Día Internacional dos Voos Espaciais Tripulados. A noticia, naturalmente, é de altura, de grande órbita. E sobre ela imos dar algúns datos que nos axuden a mirar sempre cara arriba, sen esquecer, por suposto, o bo camiñar cos pés no chan. Pero, de súpeto, lembro que no sector de e-studos de noticias figura un que di así: «Intelixencias múltiples». E, entre elas, destácase unha: «Nenos espaciais». E afírmase que se orientan moi ben, colocan máis ou menos cada cousa no seu sitio, aínda que a orde persoal estea ás veces en contradición con outros xeitos de ordenar que queren impor os demais. Dúas citas iniciais, xa que logo: a dos astronautas de moita altura, e outra: a dos pequenos que queren un día voar polas alturas coa súa intelixencia espacial ben formada no colexio: E, para non perderse, aquí tes as direccións: https://bit.ly/2FPpbjW https://www.prensaescuela.es/inteligencias-multiples/

10 abr 2019 . Actualizado a las 08:49 h.

1. O primeiro voo ao espazo

O 12 de abril celébrase en Rusia o Día da Cosmonáutica, a festa que foi instituída en 1962 en honra ao primeiro voo ao espazo, efectuado polo piloto soviético Yuri Gagarin, con tan só 27 anos de idade, na nave Vostok en 1961. Serguéi Koroliov, Anatoli Kiríllov e Leonid Voskresenski dirixiron o lanzamento da primeira nave espacial pilotada na historia da humanidade. O Vostok orbitou a Terra soamente unha vez, en 108 minutos. O cosmonauta catapultouse do módulo de descenso a varios quilómetros de altura e baixou en paracaídas á terra preto da beira do río Volga, na provincia de Sarátov.

Por este motivo, no 2011 a Asemblea Xeral das Nacións Unidas declarou o 12 de abril Día Internacional dos Voos Espaciais Tripulados.

2. Fins pacíficos

O obxectivo deste día internacional é reafirmar que a ciencia e a tecnoloxía espacial contribúen de xeito importante a alcanzar o desenvolvemento sostible, a aumentar o benestar dos pobos e dos Estados e a asegurar que se vexa cumprida a súa aspiración de reservar o espazo ultraterrestre para fins pacíficos.

«Paiejali!» foi o que exclamou cando o foguete acendeu os motores. Pódese traducir como «Ímonos!». A Vostok I acendeu os motores: «Orbitando a Terra na nave espacial, vin o fermoso que é o noso planeta. Preservemos e aumentemos esta beleza. Non a destruamos!» (Gagarin).

  • https://www.youtube.com/watch?v=9mncKnb8gCc

3. Feliz Día da Cosmonáutica

Feliz Día Mundial da Aviación e a Cosmonáutica! No momento no que Yuri Gagarin realizou o primeiro voo espacial tripulado declarou: «Que podo dicirlles durante estes últimos minutos antes de empezar? Toda a miña vida se aparece ante min neste fermoso momento. Todo o que fixen e vivín é para isto». Celebracións en diversas partes do mundo e recordos das súas últimas palabras mentres realizaba a viaxe.

Recollemos neste vídeo as palabras que Gagarin pronunciou en diversos momentos da súa singular viaxe en órbita, coa súa tradución ao español. O vídeo (un tanto confuso entre outros que xorden á beira) vén despois da frase: «Deixámosche o momento en que Yuri Gagarin realiza o primeiro voo espacial tripulado»:

  • https://bit.ly/2UtzaEN

4. A intelixencia espacial

Aínda que, por suposto, non é o mesmo ter intelixencia espacial que subirse e manexar ou deixarse gobernar nun voo ao redor da Terra, talvez é oportuno e coherente citar os estudos de Howard Gardner sobre a súa teoría das intelixencias múltiples, á que foi engadindo novas formas e definicións, sinalando as principais actividades e destrezas que poden fomentarse desde a escola.

  • A palabra espacial provén do latín spatium, que significa ‘ocupar o espazo’. Un mestre pode concluír loxicamente que esta intelixencia implica como de ben un estudante pode procesar a información que se presenta visualmente nunha ou máis dimensións. Esta intelixencia inclúe a capacidade de visualizar obxectos e rotalos, transformalos e manipulalos.
  • A intelixencia espacial é unha intelixencia fundamental na cal confían e coa que interactúan moitas das outras intelixencias. Enxeñeiros, científicos, arquitectos e artistas atópanse entre os que Gardner considera que teñen unha alta intelixencia espacial.
  • Os estudos demostran que os estudantes con habilidades espaciais relativamente fortes tenden a gravitar cara a certas actividades e sobresaír en campos científicos e técnicos como as ciencias físicas, a enxeñería, as matemáticas e as ciencias da computación. Con todo, na actualidade hai poucas oportunidades na escola secundaria tradicional para descubrir fortalezas e intereses espaciais.
  • A pesar de todo, Gardner afirma que a intelixencia espacial é unha habilidade que poucos nacen con ela. Con todo, aínda que é probable que sexa unha das intelixencias máis importantes, a miúdo é a máis descoidada.

actividades

A1. Os alumnos con intelixencia espacial adoitan ter bastante desenvolvida a capacidade de pensar en tres dimensións.

A2. Destacan na manipulación mental de obxectos, gozan do debuxo ou a arte, gústalles deseñar ou construír cousas, gozar de crebacabezas e sobresaír en labirintos.

A3. Practicar técnicas de visualización nas clases, incluíndo obras de arte, fotografía ou debuxo.

A4. Asignar tarefas en forma de crebacabezas e construcións.

A5. Proporcionar instrucións, paso a paso, para que saiban seguilas e describir despois cales son os fallos que se cometen e como remedialos.

A6. Aprender sobre a lectura de mapas e seguir con fidelidade axudas visuais que lles proporcionan.

A7. Crear modelos e que os demais compañeiros saiban seguilos ata lograr fielmente o prototipo e, no seu caso, mellorar os pasos máis débiles ou confusos.

A8. Crear leccións que recoñezan a intelixencia espacial pode ser a clave para axudar a algún dos estudantes a ter éxito en todas as áreas (Melissa Kelly, 20 de xaneiro do 2019): https://bit.ly/2IcwxAG