Un exemplo a catro mans no cuarto centenario de Cervantes

Jesús Garrido

LA VOZ DE LA ESCUELA

Unha boa oportunidade para experimentar o «coteaching» sería o cuarto centenario da morte de Cervantes
Unha boa oportunidade para experimentar o «coteaching» sería o cuarto centenario da morte de Cervantes BENITO ORDOÑEZ

O pasado día 6 de abril presentabamos en primeira e baixo o título sonoro de «A catro mans» a renovada, aínda que xa antiga técnica de dous profesores nunha mesma clase, coas dúas seccións incluídas e repartíndose o traballo. Pois xa temos aquí un bo exemplo e de excelente actualidade: o cuarto centenario da morte de Miguel de Cervantes (23 de abril de 1616-2016).¿Animádesvos de dous en dous? Temos un excelente gráfico, tipo liña de vida, en http://400cervantes.es 

13 abr 2016 . Actualizado a las 05:00 h.

1. A DOCENCIA COMPARTIDA

A revista Educational Leadership, editada en Estados Unidos pola Professional Learning & Community for Educators (antes Association for Supervision and Curriculum Development, ASCD), dedicou o seu número de xaneiro do 2016 o tema da cooperación de profesores entre si e deulle o título de «Co-teaching».

Como apoio ao seu traballo, cita dous libros interesantes que explican non só as técnicas máis usuais, senón tamén a motivación especial que existe para que os profesores se poñan de acordo, dous a dous, en repartirse o seu traballo na mesma aula, incluídas dúas seccións habituais que tiñan anteriormente. Os títulos dos libros: Teaching in Tandem e Teacher Teamwork: How To Make It To Work, editados por ASCD.org 

2. A REPARTICIÓN DA TAREFA A DÚAS 

É normal, din, que cada profesor elixa os campos nos que poida desenvolver mellor cada tema, aínda que iso o tempo o irá demostrando e aclarando. Con todo, suxírense algúns esquemas elementais e simples para empezar e que, ademais, todos coñecemos. Aquí destacamos algúns esquemas dos que, ademais, podes atopar reforzo no arquivo de e-studos de noticias do Programa Prensa-Escuela que atoparás en http://goo.gl/T21aHq

2.1 Esquemas da taxonomía de Bloom

Telo amplamente desenvolvido na Guía del profesor 1. La noticia, que podes consultar na sección do recursos da web de Prensa-Escuela (http://goo.gl/uH4JcB). ¿Podemos repartir cada un dos seis pasos ou ir entrelazando a participación segundo as preferencia de cada profesor? Resulta fácil: recoñecer comprender aplicar analizar, etcétera.

2.2 Esquemas do sistema 4-MAT

¿Quen prefire comezar coa primeira parte do enfoque da noticia desde un punto de vista emocional? ¿Prefires o analítico? ¿Es un experto no práctico? ¿Aos dous dásevos ben esa cuarta parte do creativo? Le a técnica, moi completa, no e-studo de noticias.

2.3 Esquemas de Quintiliano

É ben fácil. Fixámonos, por exemplo, na publicación do longo e-studo de noticias en 8 variantes: Quen, que, onde, por que, como, cando, con que, canto... ¿Logramos repartilas entre os dous? Sen dúbida será fácil.

2.4 Esquemas de intelixencias múltiples

É o que lles vai a moitos se sabe ben como aplicar cada unha non só á materia preferencia de nome: coa musical, á música; coa lóxica, ás matemáticas, etcétera. Non. Segundo interpretacións, din que as máis sólidas, con todas as devanditas intelixencias axúdase a calquera tarefa e materia. Outra vez máis: á túa disposición en sete amplos e-studos de noticias.

2.5 Esquemas de Flanders

Aí lle doe. Son as dez accións principais que un profesor adoita ter na súa linguaxe verbal cos alumnos: reflexo des, animación, reflexo de ideas, preguntas, información, directrices, crítica... e dúas máis por parte do alumno: respostas, iniciativa e os puntos mortos de silencio. ¿Cal dos dous profesores prefire a 5: información? ¿Ou a 1, recollida de sentimentos? Etcétera.

2.6 Esquemas da escola dos tres sentidos 

O test Barbe é un bo esquema, por exemplo, para que os dous profesores presenten en clase esta conmemoración que debe ocupar parte da acción da escola durante o mes de abril 2016, especialmente o día 23. Cervantes merécello, don Quixote deféndeo e Sancho prestará a súa axuda. Le o esquema e aplícao ao gráfico indicado arriba: ¿Que profesor prefire a explicación verbal do cuarto centenario? ¿A quen lle vai mellor a mostra visual dos acontecementos programados? ¿Poderán colaborar ben os dous na parte quinestésica de ao choio e montar en clase o gráfico enteiro sobre o cuarto centenario de Cervantes? Bo traballo a catro mans, e coa axuda de todos os alumnos, que o pasarán moi ben.

actividades

A observación de aulas e gravación por televisón

A1. Unha das razóns polas cales esta técnica de a catro mans, docencia compartida, dous mellor que un, tándem de profesores, ensino a dous, etcétera tomou nova forza foi a necesidade de pór en práctica, sen especiais dificultades, a gravación por televisión de profesores nas súas aulas para estudar conxuntamente con eles novas formas de mellorar a súa acción na aula.

A2. A resistencia a ser gravados, un a un, foi importante. En cambio, cando se tratou de gravar, ou autogravarse, a dous que xa cooperan xuntos, as facilidades de obxectivo aberto foron grandes e con notables resultados para aplicar despois na análise que se coñece como «práctica reflexiva», que nos ocupará outro día. 

A3. ¡E vai de humor, pero moi en serio! ¿Que sería de Cervantes sen esa técnica a dúas, a catro mans, docencia compartida, Quixote e Sancho, aula aberta no inmenso campo da Mancha?