El choque entre candidatos de Podemos: «Gómez-Reino casi nos lleva a la destrucción»

Manuel Varela Fariña
Manuel Varela SANTIAGO / LA VOZ

GALICIA

«Tomámonos moi en serio a renovación», advierte el candidato de Tecer Galicia, Borja San Ramón

09 dic 2022 . Actualizado a las 05:00 h.

Podemos Galicia decidirá en una semana si continúa la integración con el proyecto de Yolanda Díaz o rompe con él en las primarias que se cierran el miércoles 14. Borja San Ramón, actual secretario de organización y candidato por Tecer Galicia, marca como objetivo que la política ferrolana sea la próxima presidenta del Gobierno; Gonzalo Busqué, de Rexurdir Podemos, cree que pone en peligro la supervivencia del partido.

Borja San Ramón: «Tomámonos moi en serio a renovación»

—Hai unhas semanas dábase por feito que Antón Gómez-Reino sería de novo candidato. Que pasou?

—Anunciámolo cando tocaba. De Gómez-Reino o único que podo dicir é que é un gran compañeiro, un activo valiosísimo para a nosa candidatura [vai de terceiro na lista], cun coñecemento enorme da dinámica lexislativa do Congreso e unha experiencia internacional das mellores do noso espazo político. Entendeu que tocaba facilitar un relevo. A nosa candidatura está pensada para un novo tempo en Podemos Galicia, dende abaixo, polos círculos. Temos aos principais candidatos ás alcaldías apoiando a nosa candidatura.

—Tocaba renovarse tralo fracaso electoral das últimas autonómicas?

—Hai un traballo de renovación evidente. Todos os nosos candidatos nas cidades cambian, salvo Isabel Faraldo en A Coruña. Na nosa candidatura, das 24 persoas que presentamos á executiva, vinte nunca tiveron responsabilidades a nivel galego. Tomámonos moi en serio a renovación. Eu dou este paso porque entendíamos que era unha forma de traballar nesa renovación, porque ninguén tiña os quilómetros percorridos que me tocou polas miñas responsabilidades [secretario de organización]. O obxectivo é poñer a punto a maquinaria para o novo ciclo que se abre coas municipais: ter os mellores resultados nelas e volver ao Parlamento de Galicia.

—Hai catro anos participaron máis de 3.100 persoas nas primarias, pero desta vez agárdanse moitos menos. Por que houbo esa perda de interese?

—Eu no subestimaría á xente de Podemos. As urnas aínda están abertas. Poden votar 7.000 persoas, así que xa veremos. Estamos recibindo moitas mensaxes de xente que está participando nestas primarias. Facemos percorrido por toda Galicia e estamos vendo que a xente quere participar e volver a implicarse co proxecto. Xa faremos unha análise cando remate este proceso.

—Hai receos dende Madrid pola súa proximidade a Yolanda Díaz?

—Eu me presento a coordinador nacional de Podemos Galicia, así que as miñas competencias están claras dentro dun partido estatal que se considera federal e plurinacional. Na nosa candidatura hai dúas persoas da executiva de Ione Belarra, Verónica Hermida e Antón Gómez-Reino. Ese é o espazo onde se tomarán esas decisións. Pero é de sentido común que, cando saiamos elixidos, en todo o que ten que ver cunha candidatura ás xerais, estaremos con Ione Belarra e, como todo o mundo neste país, a favor dunha papeleta que consiga que Yolanda Díaz sexa presidenta do Goberno e con Belarra e Irene Montero como vicepresidentas.

—Sumar reuniu hai unha semana a membros de Podemos e de Marea Atlántica. Cre nunha reconciliación para as municipais?

—Teño moito respecto polos procesos dentro da miña organización. En A Coruña hai unha executiva local que decidirá a folla de ruta. No que traballamos é en que haxa as candidaturas máis amplas posibles e axuden a mellorar a vida da xente. Aí nos van atopar sempre.

Gonzalo Busqué: «Ha habido una huida masiva de militancia»

—¿Por qué se presenta?

—Esta candidatura surge de la necesidad de cambiar el rumbo político de Podemos Galicia. El trabajo de Antón Gómez-Reino como diputado nos merece todo el respeto, pero impugnamos el modelo que nos ha llevado prácticamente a la destrucción. Hay una carencia total de implantación en el territorio, que dio como resultado unas elecciones en las que perdimos toda representación, y una necesidad de que se asuman las responsabilidades políticas de todo eso. En clave interna, no se está produciendo la integración de los militantes, sino que asistimos a episodios en el que no reconocemos al Podemos en el que todos creemos.

—Se espera poca participación.

—Ha habido una huida masiva de la militancia, que no se ha sentido acogida. La gente nos ha abandonado. Nuestro trabajo ahora es intentar recuperar a todas aquellas mentes privilegiadas que se han marchado.

—Solo presentaron a 18 personas al Consejo Ciudadano y ninguna al de garantías. ¿Les faltan apoyos?

—Teníamos una candidatura completa, pero dentro de todo el juego desagradable que se ha dado, se ha impugnado la presencia de mujeres que trabajaban en crear tejido asociativo. Como Elena Cores o Mary Camiña, a las que se les ha imputado, de forma torticera, que no eran de Podemos. Hubo una actuación política indecorosa que hizo que cuatro compañeros pasasen a integrar la lista blanca [no agrupados]. En cuanto al de garantías, lo entendemos como un órgano independiente, por eso no tenemos candidatura.

—¿Qué implica contar con Juan Carlos Monedero en la campaña?

—La impugnación total a la trayectoria de Podemos en Galicia, que nos llevó a estar en la marginalidad del partido. Es muy importante tener el apoyo de uno de los fundadores del partido. Se traduce en que nuestro análisis es el correcto.

—¿Cómo percibe Madrid la cercanía de la dirección gallega a Yolanda Díaz?

—Nos llega que hay una gran preocupación. Implicaría, en el caso de que esa candidatura siga adelante, la desaparición del partido. En Madrid se mira con mucha preocupación. Ven con buenos ojos que seamos las personas llamadas a llevar la dirección política de Podemos en los próximos cuatro años. Aplaudimos el trabajo de Yolanda; no en vano, la llevamos nosotros al Ministerio. Pero vemos con preocupación cómo se intenta prescindir de Podemos, al menos en esta primera parte. Hay cosas que no nos gustan y esperamos que se rectifiquen. De rectificarse, nosotros estaremos con lealtad en ese proyecto y en línea con la dirección.

—Pero parece haber consenso en la idoneidad de Díaz como futura candidata.

—Hay una campaña con la finalidad de torcer el brazo a Podemos, que pase de actor principal a secundario. Meter la cabeza debajo del ala y abandonar las posiciones que le han llevado al Gobierno. Desde la tibieza nunca se ha cambiado nada. Es desde la impugnación al Régimen del 78 que Podemos tiene un respaldo mayoritario. No es gratuito, es empujar todos en la misma dirección. La valoración de compañeros de partido es que nuestros votos no irán para nadie si Podemos no está.