Los rectores gallegos ante la nueva ley de universidades: aplauso a las microcredenciales y al respeto a la autonomía
GALICIA
Dudan de que en la práctica sirva para acabar con la precariedad del profesorado, y creen que algunas medidas dependerán de la financiación
12 may 2022 . Actualizado a las 14:33 h.Esta semana el ministro de Universidades, Joan Subirats, presentó el anteproyecto de la nueva Ley Orgánica del Sistema Universitario (LOSU). Un texto que deja en manos de las universidades muchos de los aspectos que su predecesor, Manuel Castells, reformaba, lo que había provocado numerosas críticas entre los sectores afectados.
Antonio López, rector de la USC, y Julio Abalde, de la Universidade da Coruña, destacan los puntos positivos y negativos de la nueva ley. Manuel Reigosa, que acaba de ganar las elecciones de la Universidade de Vigo, prefiere no valorar el anteproyecto al estar en funciones y no tratarse todavía de un documento definitivo.
¿Mejora la situación actual?
Antonio López (A.L.): «O anteproxecto sitúa como eixos valores necesarios para que as universidades conectemos coa sociedade. A igualdade, a sustentabilidade ou o rol protagonista que se outorga á cultura son puntos desde os que debemos impulsarnos».
Julio Abalde (J.A.): «Mellora algúns aspectos pero outros non. En temas como as titulacións ou o financiamento si mellora con respecto á situación actual».
El texto fija diez años para que el profesorado logre una plaza permanente, ¿es factible y acabará con la precariedad?
A.L.: «É factible e desexable. A existencia de persoal docente e investigador contratado en condicións precarias é unha cuestión contra a que loitamos na USC coas ferramentas que se nos dan polo que, visto o anteproxecto, parece positivo».
J.A.: «Factible é, pero non estou moi de acordo con que este contrato de predoutoramento vaia rematar coa precariedade. O que fomenta a precariedade é a taxa de reposición».
¿Cómo valoran las microcredenciales, formaciones propias y a medida de la universidad?
A.L.: «É positivo que cada universidade poidamos apostar, no ámbito da ensinanza, polas áreas nas que somos referencia para ofrecer outros modelos que abran novas vías de acceso ao coñecemento para a sociedade».
J.A.: «Ten que ver coa formación ao longo da vida e estamos de acordo. É necesario establecer programas de formación e recualificación profesional. Esta proposta é moi interesante».
¿Respeta el texto la autonomía universitaria? ¿Hay cambios en gobernanza?
A.L.: «A proposta máis relevante, en termos de impacto na autonomía e gobernanza universitaria, é a referencia constante aos estatutos propios como referencia de construción de estrutura de goberno. Cada universidade poderemos adaptarnos aos nosos contextos, tanto internos como externos».
J.A.: «Hai cambios relevantes, como a duración dos mandatos. É unha lei moi aberta para que cada universidade teña a capacidade de facer a súa organización interna, o que vai xerar unha diversidade entre as distintas universidades».
Habrá mayor implicación de los estudiantes en la gestión o las guías docentes. ¿se resta autonomía al profesor?
A.L.: «Na maior parte dos casos trátase de dereitos que xa tiñamos recoñecidos, como o paro académico ou a publicidade das guías e os criterios de avaliación. Ten relevancia porque o anteproxecto eleva, en termos legais, estes dereitos».
J.A.: «A autonomía do profesorado non está afectada. A maior implicación do alumnado reforza o valor da guía docente como un contrato entre o profesorado e o estudantado».
aspectos más positivos y negativos del texto
A.L.: «Parece que o texto ofrece ferramentas coas que poderemos adaptarnos de xeito máis dinámico ás demandas sociais. É positivo tamén que se formule como compromiso chegar a investir o 1 % do PIB nas universidades. Agora ben, debemos ser conscientes de que a capacidade que teñamos para aplicar moitas das potencialidades que neste anteproxecto se indican vai supoñer un desafío e dependerán da implicación, en termos de financiamento, das administracións competentes en materia universitaria, nomeadamente a Xunta».
J.A.: «Como aspectos positivos subliñaría que é un novo marco actualizado respecto das anteriores leis universitarias e dá resposta á situación derivada da implantación do Plan Boloña e á nova estrutura das titulacións; como parte negativa, hai algúns apartados que non están o suficientemente definidos e poden xerar unha diversidade grande dentro do sistema universitario español».