La producción de manzana para sidra va a más en Ortegal y se desploma en Eume

ANA F. CUBA ORTIGUEIRA / LA VOZ

ORTIGUEIRA

Trabajos de recolección en Ortigueira por parte de la empresa Paco de Viveiro
Trabajos de recolección en Ortigueira por parte de la empresa Paco de Viveiro JOSÉ PARDO

La empresa Paco de Viveiro acapara el mercado, con destino a fábricas de Asturias y San Sebastián, y sin apenas variación en los precios desde hace años

13 oct 2022 . Actualizado a las 09:33 h.

La campaña de recolección de manzana de sidra empezó el 18 de septiembre y continuará hasta mediados de noviembre en las comarcas de Ortegal, con nuevas plantaciones y más producción, y Eume, donde cada vez se cosechan menos pomas. Son dos meses intensos para Iván Galdo y su primo Jesús, y para su abuelo Francisco, el fundador de Paco de Viveiro, una empresa con más de 62 años de trayectoria que opera en las comarcas de Ortegal, A Mariña, Eume y Ferrolterra. «En Viveiro hai menos colleita que o ano pasado, en Mera [Ortigueira] hai algo máis. Xa estamos traballando a pleno rendemento», explicaba ayer el iniciador de este saga, pletórico de energía a los 87 años.

«Demanda hai, o único problema é que non encontras xente para traballar, témola que traer de fóra», explica Paco. Como indica su nieto Iván, llevan años recurriendo a temporeros marroquíes y senegaleses para la recogida: «Algúns viaxan desde o seu país para esta campaña e outros veñen de Lérida ou de Sevilla». Los temporeros comenzaron retirando la manzana de suelo, destinada a la elaboración de vinagre o sidra achampañada, y ahora ya están recolectando directamente de los árboles. «A maioría recollémola nós e en moitos casos desbrozámoslles e limpámoslles a finca, e despois pagámoslle ao propietario o que lle corresponde», indica este empresario.

«Xa case non queda xente que apañe. Este ano notamos moitísimo o cambio xeracional. Temos un tractor para limpar e tivemos que alugar outro e ter dous homes desbrozando á man. Cada vez hai máis fincas que non se limparon», abunda Iván. Tanto él como su abuelo reconocen que los precios son bajos, sin apenas variación desde hace años. «Este ano os gastos directos incrementáronse, pola suba do combustible [...]. Un sidreiro cliente noso comentábame que en Asturias cada vez hai menos produción, e alí venden directamente ás sidrerías, sen intermediarios; aínda así estano deixando», añade.

La suba de los precios del combustible ha encarecido los portes, por lo que la importación de manzana de Alemania o Chequia con destino a Asturias se ha reducido, en beneficio de la gallega. No así la de Francia dirigida al País Vasco, por la proximidad. «En Francia son producións moito máis grandes e a recollida está mecanizada», apunta Iván. En el entorno de San Adrián, en Ortigueira, se encuentran las plantaciones más extensas de la zona, con fincas que producen hasta veinte toneladas. Son la excepción, frente a parcelas de las que salen unos pocos cientos de kilos.

«Temos clientes que pasan dun tráiler [unas 25 o 26 toneladas] e sacan catro mil ou cinco mil euros e outros que teñen 80 quilos», reconoce el encargado de coordinar la campaña. Jesús se ocupa del almacén de San Adrián y su abuelo, del de Viveiro. «O día que falte meu avó vano botar en falta porque el atende fincas de 500 ou 600 quilos, e nós non imos poder reparar niso», señala Iván. Este año, en la zona de Ribeiras do Sor, en Mañón, apenas hay manzana. «Son árbores aneiras, dan un ano si e outro non. Se o ano pasado se sacaron de alí unhas 400 toneladas, este ano haberá unhas 80», dice.

El teléfono de Iván suena varias veces al día: «Hai moita xente que quere que lle recollas a mazá, algúns tiveron malas experiencias o ano pasado, quedou mazá sen recoller e mazás apañadas que se tiraron... os recolectores non cumpriron». De momento, la campaña está discurriendo sin problemas. «Está bo tempo. A auga tiña que ter vido en setembro para que a mazá medrara. Estes días que choveu axudaron, pero hai variedades, coma príncipe e ollo mouro, que a partir do 15 de outubro xa non van a máis, ao revés», apunta Iván.