La rebelión de las trabajadoras del SAF de Ferrolterra

ANA F. CUBA FERROL / LA VOZ

FERROL CIUDAD

CEDIDA

Las auxiliares de ayuda a domicilio reivindican condiciones laborales y salarios dignos

20 nov 2022 . Actualizado a las 05:00 h.

El personal del Servizo de Axuda no Fogar (SAF) de concellos donde está externalizado, la mayoría mujeres, inició una huelga indefinida el 2 de noviembre, cuya incidencia supera el 80 % en Ferrolterra, según CIG, el sindicato convocante, que ataca a los concellos por haber decretado servicios mínimos del cien por cien.

Las trabajadoras del SAF, pieza clave en la atención domiciliaria a dependientes, se rebelan contra la precariedad, que entienden agravada con el preacuerdo alcanzado por la patronal, CC.OO. y UGT, que establece, entre otras cuestiones, una doble escala salarial, que generaría «desigualdade entre compañeiras e dun concello a outro».

Durante los últimos días ha habido movilizaciones en Ferrol y en concellos como Valdoviño, Neda o Mugardos. Reivindican condiciones laborales y salarios dignos (la subida del IPC) y reconocimiento para su labor. Alertan del envejecimiento de las plantillas, el desgaste físico (la ayuda mecánica no siempre está disponible) y psicológico, la falta de relevo o las quejas que les trasladan los usuarios por los cambios de auxiliar. 

Mar Bustabad, valdoviñesa, vive en Ferrol y trabaja en el SAF del Ayuntamiento de Narón
Mar Bustabad, valdoviñesa, vive en Ferrol y trabaja en el SAF del Ayuntamiento de Narón CESAR TOIMIL

Mar Bustabad, SAF de Narón: «Temos unhas condicións salariais que non se corresponden co traballo que facemos»

Desde que Mar Bustabad (Valdoviño, 49 años) entró en el SAF de Narón, hace 12 años, «as cousas foron a peor». «Hai xente cun contrato de 35 horas que traballa 40, algúns días ata 12... e aínda ao mellor lle piden colaboración para a fin de semana», desgrana. Echa en falta un reconocimiento económico y social a su labor, «unha atención personalizada a usuarios dependentes de todas as idades, un traballo esencial que moita xente necesita».

Pide «un convenio digno, sen discriminacións, con horarios respectuosos, xornadas razoables [constata el estrés que generan los desplazamientos entre domicilios, con solo diez minutos de margen]». Alude al malestar de los usuarios, «porque cambian as auxiliares cada dous por tres». «Onde tiñan que queixarse é na empresa ou no Concello, pero dínnolo a nós porque somos quen teñen de referencia», apunta.

Y se muestra especialmente crítica con las empresas: «Quérense seguir enriquecendo a costa de nós, con condicións salariais que non se corresponden co noso traballo, poñendo o noso coche á súa disposición [por 0,18 euros o quilómetro]». Aun así, dice que «moitas compañeiras teñen que estar reclamando as dietas». Insiste en las dificultades para encontrar personal para el turno de fines de semana y festivos, «polos salarios».

Elvira Méndez es una de las trabajadoras más veteranas del SAF de Valdoviño
Elvira Méndez es una de las trabajadoras más veteranas del SAF de Valdoviño

Elvira Méndez, SAF de Valdoviño: «Estás poñendo o teu vehículo para encher o peto da empresa»

Desde que el Concello la subrogó, en 2002, Elvira Méndez (Valdoviño, 52 años) ya ha pasado por seis empresas, las que se han sucedido en la gestión del SAF en Valdoviño: «Cada cal peor, veñen facer cartos, nós importámoslles pouco e o servizo aos veciños tamén. Cando é precario é para todos, persoal, usuarios... debería ser público». De todas las demandas, hay una que le parece especialmente grave: «Estás poñendo o teu vehículo, tanto no rural como na zona urbana, ao servizo dunha empresa, para que encha o peto, e da Administración, para facer un ben social».

Elvira advierte del alto coste que esto supone, con los precios del combustible y los repuestos por las nubes y una compensación de 0,19 euros por kilómetro por parte de la concesionaria. «Se se che avaría dinche que te busques a vida, pero cun soldo tan pequeno [en torno al salario mínimo interprofesional] non podes alugar un vehículo».

Sobre la doble escala salarial que recoge el preacuerdo alerta: «Ao mellor nun concello vas cobrar unha cantidade e noutro, por facer o mesmo traballo, outra distinta». «Somos case todas mulleres, e parece que nos tratan peor, rinse de nós», denuncia. «Os usuarios danse conta de que somos marionetas, con xornadas cambiantes [...]. É un traballo importante e non se recoñece económica nin socialmente».

La vilalbesa Isabel López, de 44 años, forma parte de la plantilla del SAF de Fene
La vilalbesa Isabel López, de 44 años, forma parte de la plantilla del SAF de Fene JOSE PARDO

Isabel López, SAF de Fene: «É un traballo duro e cun persoal cada vez máis envellecido»

«Fomos un sector moi importante na pandemia, e agora estamos esquecido», reprocha Isabel López (Vilalba, 44 años), empleada de la empresa que presta el SAF en Fene. «O principal motivo da folga é o salario, no convenio que temos, do 2009, recóllese a revisión anual conforme ao IPC. Como ata 2021 foi negativo non houbo problema, pero agora non nolo queren subir», critica. Incide en que «é un traballo duro a nivel físico, cun persoal cada vez máis envellecido e sen relevo xeracional; a xente que proba ve as dificultades e non segue, as baixas son habituais polo desgaste físico e psicolóxico que supón».

Isabel subraya el apoyo de usuarios y familias a sus reivindicaciones, y aclara que ella y sus compañeras no son trabajadoras domésticas, «con moito respecto para elas». «Temos uns estudos, preparámonos para isto. A gran maioría da xente que atendemos é dependente, persoas con problemas de mobilidade. O SAF foi creado para que o usuario poida seguir na casa e que o familiar que o coida poida facer unha desconexión nese momento no que estamos nós», explica.

Recuerda las dificultades que afrontaron en la pandemia, «sen medidas de seguridade, sen formación nin equipos de protección», con miedo por los usuarios, por ellas y por sus familias.

Tere Crespo es delegada de personal de la concesionaria del SAF de Ferrol
Tere Crespo es delegada de personal de la concesionaria del SAF de Ferrol JOSE PARDO

Tere Crespo, SAF de Ferrol: «Hai moitas queixas dos usuarios, non lles collen o teléfono e non interesa que saian»

Tere Crespo (Ferrol, 58 años), delegada de personal de la concesionaria del SAF en Ferrol, asegura que «hai moitas queixas dos usuarios, o Concello sábeo pero non interesa que saian e nin sequera lles collen o teléfono». Los beneficiarios del servicio rechazan los cambios constantes del personal: «Chégalles ao domicilio xente que non coñecen nin sabe cales son as enfermidades e as necesidades dese usuario, porque non hai unha traballadora de coordinación que te acompañe».

En cuanto a las condiciones laborales, recuerda que el convenio fija un máximo de dos franjas horarias de trabajo diarias, «e hai quen ten tres e ata catro [con huecos de una hora u hora y media entre casa y casa], iso non che permite a conciliación». «Non podemos seguir así, cada vez cústanos máis traballar, facendo contas do que gastas e o que cobras non val a pena. De feito, a maioría da xente de prácticas que sae do ciclo ve isto e vaise, ninguén quere ser escravizado», recalca.

Apela a la Consellería de Política Social: «Ten que implicarse, así non vai encontrar persoal profesionalizado [...]. Deixar isto en mans de grandes empresas vai en detrimento dos maiores. Incúmprese o convenio, o Estatuto dos Traballadores, a normativa de riscos laborais... e a xente quéimase, hai moitas baixas polo estrés, porque axustan moito os tempos de desprazamento [entre domicilios]».