José Fernández: «Aprendín o oficio de Antolín, o mellor ebanista de Ferrol»

Ana F. Cuba MOECHE

FERROL CIUDAD

JOSE PARDO

Del taller de este nedense, vecino de Moeche desde 1978, han salido muebles para todas las viviendas del valle y el entorno

04 jun 2018 . Actualizado a las 19:30 h.

En la reciente Feira do 23 de Abril hubo quien se sorprendió al ver tres llamativos carros de caballos, expuestos por iniciativa del Concello de Moeche para mostrar el valioso trabajo de José Fernández Hermida. A los vecinos de este nedense de 70 años, que vive en Vilar, en la parroquia de San Xoán, desde hace cuatro décadas, no les extrañó. Ellos conocen mejor que nadie la obra de José, que montó la carpintería con 34 años. «Fun aprender o oficio con Antolín [López Núñez], o mellor ebanista de Ferrol, naceu artista. Con el era fácil aprender. Botei dez anos, desde os 15, que saín da escola, ata os 25; logo fixen a mili e despois púxenme aquí», cuenta en el taller, rodeado de fragmentos de maderas nobles, herramientas y máquinas, silenciosas desde que se jubiló, hace ya un lustro.

¿Qué diferencia a un ebanista de un carpintero? «O ebanista é máis creativo e o carpinteiro é máis lineal, non sabe facer curvas», explica. Y aunque su empresa se llamaba Carpintería José, él es ebanista. «Traballei con todo tipo de madeiras, caoba, castaño galego, que sendo bo, é o mellor que hai, unha madeira noble e moi bonita...». Su obra magna es su propia casa, que levantó palmo a palmo durante tres años, toda de madera. «Fíxena eu de arriba abaixo, de teca, unha madeira larga que permite facer as vigas». En el interior conviven distintas maderas nobles, hay muebles de castaño y de cerezo americano (la cocina); y las puertas son de caoba, igual que la escalera de caracol.

Respeto al trabajo del otro

Todas las viviendas del valle de Moeche y del entorno, e incluso de algunas zonas de San Sadurniño, cuentan con algún mueble fabricado por José. «Nunca gastei un peso en propaganda, foi todo o boca a boca, e seriedade; encargábanme moitos mobles, fixen centos de cociñas e tamén escaleiras de caracol», relata. A este hombre metódico y perfeccionista no le gusta improvisar: «Primeiro empeza a cabeza a traballar, despois fago un plano sobre o papel, coas medidas e as pezas tal e como as vou cortar. Se non aluma a bombilla non traballo, salvo que sexa algo rutinario como unha banqueta ou un armario normal... Tes que meter o deseño na cabeza». De volver a empezar, no dudaría: «Sería ebanista, iso si, ao mellor con máis estudos». Él transmitió el oficio a su hijo Santiago, que falleció muy joven, y a su hija, Berta, le contagió el amor por los acabados perfectos.

Si en algo insiste José durante la conversación es en el respeto al trabajo de los demás. «Nunca se pode desprezar [...]. A min nunca me faltou traballo, pero desde que me xubilei non fixen nada, non lles quero quitar clientes ás cinco ou seis carpinterías que hai funcionando en Moeche». La jubilación le dejó tiempo para construir carros de caballos, carretillas con ruedas de radios, una tina fregadero, sellas y hasta tres réplicas de la Torre de Hércules, a partir de una fotografía. «Vou moito polo antigo», comenta.

«Xa non hai aprendices»

«É un oficio que se está acabando, de min para aquí xa non hai aprendices, e entón non hai profesionais, porque este é un proceso longo e fai falla experiencia; agora, máis que ebanistas, son colocadores», lamenta. A él le gustaría que alguien siguiera con su taller: «Hai moitos cartos investidos en maquinaria, e se houbera quen a alugara, incluso con dereito a compra, e viñera a traballar aquí... Dáme pena ver iso así. A cabeza aínda me funciona ben e podo transmitir algo do oficio».

De la cabeza y las manos de José han salido todo tipo de obras, hasta los caballetes que emplea su mujer, Manuela Espantoso, para el encaje de bolillos. «É un oficio moi agradecido porque fas cousas que duran para toda a vida [o que se apolilla non val nada]», destaca. Y elogia a sus vecinos: «Non cambio por nada o val de Moeche nin a xente do val, non a hai mellor, en tantos anos nunca tiven un pufo [...]. O problema é que imos quedando sen xente, ao non haber traballos os novos marchan». Hay mucho de diseño y creatividad pero, dice, «ao cliente nunca se lle pode quitar a razón».