Concello y vecinos recuperan la memoria de la emigración de Ares

Antía Urgorri Serantes
Antía Urgorri FERROL / LA VOZ

ARES

Alma Barrón, edila de Cultura de Ares, posa con los tres ejemplares.
Alma Barrón, edila de Cultura de Ares, posa con los tres ejemplares. Cedida

Tres publicaciones recopilan un trabajo de investigación que impulsa el gobierno

10 oct 2022 . Actualizado a las 05:00 h.

De la mano de los vecinos y con el esfuerzo municipal, el Concello de Ares ha conseguido poner en valor la memoria de la emigración del municipio a través de tres publicaciones, «que supoñen a materialización en texto da liña de traballo que vén a desenvolver o Concello, moi centrada en poñer en valor a historia de Ares».

La tercera y última de estas ediciones facsímiles, Campaña político social y anticaciquil de Juvenal, se presentó durante la última edición del Ares Indiano. Las otras dos son Cómo se llega a millonario, de Miguel Bendamio; y Proa ao Mar e á terra, de Agustín Bugallo.

La concejala de Cultura, Alma Barrón, explica que el arranque de esta edición de facsímiles «vencéllase directamente cos propios alicerces do Ares Indiano, entendendo a celebración non só coma unha actividade lúdica, senón tamén coma un evento que axuda a propulsar iniciativas que divulgan e contextualizan o pasado do municipio».

¿Cómo es posible encontrar el material original que sirve de base para la publicación de los textos? La edila aresana nombra dos elementos claves: «A involucración da veciñanza é fundamental. Son eles os que achegan as obras orixinais, prestándose a que as tratemos, tamén porque co tempo poden ver que hai un traballo de recuperación sólido e importante dende o Concello feito con moito cariño». También, destaca Barrón, la labor coordinada con el Consello da Cultura Galega para la edición del primero de los facsímiles.

El primer manuscrito original, Cómo se llega a ser millonario, llegó a la institución local a través del vecino Agustín Suárez, y los siguientes gracias a Jesús Vilasánchez, perteneciente a una familia con antepasados indianos. «Aínda que foi complicado ao comezo, nós sempre consideramos que poder acceder a este tipo de obras é moi necesario; que estean nos arquivos públicos para todas as persoas que desexen consultalas», detalló Barrón.

Las publicaciones parten de relatos distintos tanto en temática como en género. Cómo se llega a millonario, la primera de las tres obras recuperadas «trátase dunha obra de ficción que afonda no proceso de mellora económica dos emigrantes con máis éxito, mais tamén na importancia de lembrar as orixes e axudar á prosperidade de Ares». De la ficción se pasa a la autobiografía en la segunda obra, Proa ao Mar e á Terra, «coa experiencia persoal do indiano Agustín Bugallo en Cuba e o seu regreso á vila»,

Campaña político-social y anticaciquil de Juvenal, una no ficción periodística «que amosa a conciencia política e social, anticaciquil, do primeiro terzo do século XX».