Las 5.400 explotaciones agropecuarias de la comarca pelean por sobrevivir

Los bajos precios de la leche y la carne, la falta de relevo generacional, la dificultad de acceder a las tierras y los ataques de fauna salvaje ponen en jaque las granjas


Ortigueira

En lo que va de siglo el municipio de Ortigueira ha perdido cuatro de cada cinco explotaciones lácteas. «Hai xente que se xubilou e outra que pechou porque non lle vía saída. Quedamos catro», señala Andrés Saavedra, ganadero de O Ermo. En Ferrolterra, Eume y Ortegal hay 5.401 explotaciones agropecuarias, la mayoría mixtas -4.563 figuran en el registro de ganadería y 4.053 en el de agricultura-, según la Consellería de Medio Rural. Los bajos precios de la leche y la carne, el envejecimiento de la población y la falta de relevo generacional, las dificultades de acceso a las tierras o los destrozos causados por la fauna salvaje (jabalí y lobo) explican, al menos en parte, el cierre de granjas y el abandono progresivo del rural, como medio y como forma de vida.

«Partir de cero é imposible, as instalacións e a maquinaria supoñen un investimento grande e conseguir terreo é moi difícil, nin para comprar nin para arrendar. Hai explotacións viables que pechan porque non hai relevo [...]. A min sempre me gustou este traballo, pero hai baches, pola caída dos prezos do leite, que che fan pensar», admite David Arnoso, productor lácteo de O Forgoselo (San Sadurniño) y presidente de la Asociación de Gandeiros Prolega (Produtoras e Produtores de Leite de Galicia). El colectivo está pendiente de la renovación de los contratos, entre marzo y abril, con la expectativa de un incremento de los precios.

«Fálase dun céntimo ou dous máis por litro porque falta leite e hai algunha industria nova [...]. O problema é que os gastos sempre soben máis, electricidade, gasóleo, veterinario, seguridade social, forraxe, cereais, piensos..», explica Arnoso. «As contas -recalca- non dan para ter un empregado; cun prezo mellor do leite si poderiamos xerar emprego». La mayoría de las explotaciones son familiares, sin posibilidades de contratar personal de apoyo, «agás entre varios e con algunha axuda», como pretenden a través de Prolega.

Si la cotización de la leche genera quebraderos de cabeza, los ataques casi diarios del jabalí en pastos y huertas inquietan aún más. José Antonio Muíño, agricultor de Castro (Narón) y presidente de la recién constituida Asociación de Prexudicados pola Fauna Salvaxe (Aspefasa) de Galicia, cultiva maíz y otros cereales, pese a las incursiones de estos animales, que levantan plantaciones y pastizales, y alerta del «grave problema social, sanitario y económico» que ocasionan. El colectivo solicita a la Consellería de Medio Ambiente una nueva ley de caza y autorización para instalar jaulas trampa y otras medidas «de autodefensa».

El horticultor naronés Juan Fraga trabaja a cubierto, con 3.400 metros cuadrados de superficie de invernaderos, en los que ahora crecen lechugas hoja de roble. Heredó la explotación de la que salen verduras y hortalizas para el mercado central de A Coruña y alguna tienda de Ferrol. «A maioría dos que traballamos nisto tiñamos xa terreo na casa e coñeciamos o sector; meterse sen formación e sen instalacións non é doado, é caro e a xente é reticente», comenta. Valora la libertad que le da un oficio que conoce bien y le deja vivir. «Estaba fixo, pero en 2007 deixei o emprego e estou encantado, traballas máis, pero andas ao teu».

La mayoría de las explotaciones son familiares y no pueden contratar personal de apoyo

La prohibición de plantar patatas podría alargarse al menos hasta 2020

La prohibición de plantar patatas, para tratar de erradicar la plaga de la polilla guatemalteca (Tecia solanivora) podría mantenerse al menos hasta el año 2020 en los municipios afectados en la comarca, donde se detectó el primer caso, en 2015. Son Neda, Narón, Ferrol, Ortigueira, Mañón, Cariño, Valdoviño, San Sadurniño, A Capela, Fene, Mugardos, Ares, Cabanas y As Pontes. En este territorio también se aplican restricciones en el movimiento del tubérculo, solo autorizado en envases cerrados y etiquetados. Sí se puede plantar, aunque con control, en la denominada zona tampón, que abarca los ayuntamientos de As Somozas, Moeche y Cerdido, por encontrarse en medio del área infestada.

Seguir leyendo

Iván González: «O problema son os prezos, sobe todo menos a carne»

a. f. c.

«Se a xente das cidades soubera o que é este traballo valoraría moito máis a carne e o leite»

Súa nai levaba a granxa, con axuda de seu pai, mecánico, e agora mantena el. Iván González ten 30 anos e moi poucos amigos que se dediquen á gandería extensiva de vacún. «O principal problema seguen sendo os prezos; sobe todo, os pensos e as forraxes, menos a carne. Ímonos axudando coas subvencións, pero esa non é a saída», opina este gandeiro que, malia todo, pensa en ampliar a explotación. «Teño 25 nais reprodutoras (...) e teño gañas de medrar», recoñece.

-¿Cal sería o prezo razoable?

-Págannos a 4,30 euros o quilo, 4,50 se é un animal moi bo. Tería que chegar a 5 ou que baixe a forraxe. Son vacas de raza limusina, a carne é de calidade, os becerros están coas nais, tomando leite ata o día que son sacrificados.

Seguir leyendo

Xosé Mª G. Villaverde: «É difícil para os pequenos traballar nun marco legal e nun mercado feito á medida doutros»

A. F. C.

Preside a Asociación Agroecolóxica A Cortiña, con socios da comarca.

Xosé María García Villaverde (Ferrol, 1975), licenciado en Ciencias Políticas e máster en cooperación internacional, montou hai uns anos una explotación agrogandeira ecolóxica en Naraío (San Sadurniño). E preside a Asociación Agroecolóxica A Cortiña, con socios da comarca.

-¿Que problemas atopa a produción ecolóxica na comarca?

-Igual que na convencional, hai que distinguir entre a industrial e a artesanal, e aquí industrial non hai. O mercado non é moi grande, porque é unha zona castigada economicamente; e hai dificultade de acceso ás terras, pola presión urbanística e polos eucaliptos. Isto causa un bloqueo e fai moi difícil que unha explotación medre e poda producir máis. Os custes de produción, en xeral, para quen movemos pequenas cantidades, son moi altos (...). Estamos pendentes do centro de transformación de Moeche.

Seguir leyendo

Conoce nuestra newsletter con toda la actualidad de Ferrol

Hemos creado para ti una selección de noticias de la ciudad y su área metropolitana para que las recibas en tu correo electrónico. Descubre nuestro nuevo servicio.

Votación
1 votos
Comentarios

Las 5.400 explotaciones agropecuarias de la comarca pelean por sobrevivir