Fina Casalderrey, cervantina

Xesús Alonso Montero
Xesús Alonso Montero BEATUS QUI LEGIT

CULTURA

Fina Casalderrey (Pontevedra, 1951), retratada na súa casa de Lérez, en Pontevedra.
Fina Casalderrey (Pontevedra, 1951), retratada na súa casa de Lérez, en Pontevedra. Ramón Leiro

05 may 2023 . Actualizado a las 05:00 h.

Nun lugar das terras pontevedresas de cuxo nome non vén ao caso lembrarse, naceu unha muller, Adelina, a fins do XIX, a quen Fina Casalderrey coñeceu sendo nena pero cando xa ía, penso, para contadora de historias, para narradora. Nesas datas, os rapaces da aldea e da vila ríanse desta muller e, mesmo, acantazábana. Era vella, indixente, fedía que alcatreaba e case todos se afastaban daquela muller que, ademais, estaba algo tola. Algunha veciña, esencial no relato para o desenlace, acollíaa e agarimábaa. Levaba ao lombo sacos con trapos e cousas varias, entre elas, libros, libros de leis.

A Adelina, na voz popular, chamábanlle A Jabalina aínda que nunca se metía coa xente («Eu non lle fago mal a ninguén»). Isto é, máis ou menos, o que se sabía da biografía da tal Adelina, o suficiente, porén, para que unha pluma creadora contase a súa historia total. Fíxoo Fina Casalderrey na súa novela A muller xabaril (Xerais, 2023), porque os escritores e os poetas, tal como dixo Aristóteles, son os que nos ofrecen a verdadeira realidade das cousas.

Supoño que a faísca incitante da historia está no feito de que a farrapenta e estrafalaria Adelina levaba consigo, nun vello saco, libros, certos libros. Os libros —lembremos— «tolearon» a Alonso Quijano, aquel que, xa cabaleiro andante co nome de don Quixote, foi obxecto de burlas e, ás veces, acantazado. O paralelismo vai máis alá, pois a estraña muller que protagoniza o relato da nosa escritora tamén se propuña, ao seu xeito, cambiar e mellorar as cousas da sociedade. Quixotesca é, ao meu ver, aquela ocasión na que lle ofrece unhas pesetas a un rapazolo «para mercares un libro» porque «A cultura é unha cousa que abre os ollos».

Pero estamos ante unha novela moi complexa, escrita —teñámolo moi en conta— por quen leva décadas producindo narrativa infantil e xuvenil, e ante un relato, en boa parte, epistolar, con cartas de

Adelina a súa nai, algunhas maxistrais sobre o amor de quen nos as merecía. Tamén no Quixote de 1615 figura unha carta do cabaleiro a Dulcinea que Pedro Salinas considerou a mellor carta de amor da literatura española.