Unha mostra abre as páxinas de «Nós» para profundar na identidade galega

A exposición «Galicia, de Nós a nós» reúne no Gaiás máis de 300 pezas


Santiago / la voz

O 30 de outubro de 1920 saía do prelo de Ourense o primeiro número da publicación Nós. Cen anos despois, os seus 134 números exhíbense por primeira vez xuntos para constituír o xermolo da exposición Galicia, de Nós a nós, que ata o 17 de xaneiro poderá verse no Museo Gaiás. «A revista é un piar da nosa identidade contemporánea, se non fose por Nós, hoxe non estabamos aquí; non había autonomía, non había nada. Pero os membros desa xeración, co seu traballo tan multidisciplinar e tan aberto, conseguiron facer unha idea de Galicia que, cos seus matices, é a que chega hoxe», asegura Afonso Vázquez-Monxardín, que, con Ana Acuña Trabazo, se encarga do comisariado da mostra.

Un relato expositivo escrito a través de máis de trescentas pezas para conectar «vellos tempos cos actuais», que abarcan desde o século XIX ata a o día de hoxe. Sete nomes serven de guía: Vicente Risco, Ramón Otero Pedrayo, Castelao, Cuevillas, Arturo Noguerol, Losada Diéguez e Cabanillas, pero hai moitos máis que os acompañan, ademais de múltiples documentos, obras de arte, imaxes e materiais interactivos, porque «esta é una exposición de ideas, non de personaxes», destacan ámbolos dous comisarios.

A Carta Xeométrica de Galicia, que o xeógrafo Domingo Fontán rematou en 1833 e está considerado como o primeiro mapa físico realizado con rigor, abre a primeira páxina desta mostra. Este traballo admirado por Otero Pedrayo, penduraba na súa casa de Trasalba nunha época na que os mapas eran escasos. Xunto a el, algúns dos avances tecnolóxicos do século XIX, como un fonógrafo ou o primeiro anuncio da historia en lingua galega. De aí, e despois de pescudar nas orixes da revista e nas súas páxinas, ata a actualidade, coas voces da poeta Yolanda Castaño, o cineasta Oliver Laxe, a cantautora Faia Díaz ou a fotógrafa Lúa Ribeira, que protagonizan un coloquio audiovisual. Para configurar este percorrido histórico-artístico conmemorando o centenario de Nós, hai pezas procedentes de Francia, Alemaña e Portugal, que poñen o foco nas conexións internacionais da revista. Ademais, colaboran máis de sesenta institucións e prestameiros privados, coa participación de numerosas entidades galegas.

A mostra -que ocupa o segundo andar do museo situado na Cidade da Cultura- recalará no mes de febreiro no Centro Cultural Marcos Valcárcel, de Ourense, e en abril no Museo Provincial de Pontevedra.

O presidente da Xunta, Alberto Núñez Feijoo, destacou durante o acto inaugural que a Xeración Nós «retrata e rescata a nosa cultura» e indicou que nas máis de trescentas pezas que conforman o proxecto «están vivas as raíces culturais da Galicia que somos». Galicia, de Nós a nós dálle continuidade ao relato iniciado con Galicia, un relato no mundo.

A maleta de Pondal, a bandeira de Castelao e o poema de Lorca

Os 134 números da revista Nós son o fío condutor dun relato articulado en cinco seccións. No inicio, ademais da Carta Xeométrica de Fontán, atópase a maleta de Os Eoas, de Eduardo Pondal, na que se recollen varios centos de papeletas nas que o poeta foi redactando ao longo da súa vida o poema épico. Tamén se poden atopar múltiples documentos, como aquel escrito no que por primeira vez se chama a celebrar o Día de Galicia no 1920 con bandeiras nos balcóns asinado por Vicente Risco e Arturo Noguerol, ou outros nos que os diferentes membros da xeración comezan a artellar a creación da revista e despois falan das vicisitudes para sacala adiante. No percorrido expositivo sobresae o Noiturnio do adolescente morto, un dos seis poemas galegos de García Lorca, así como a primeira tese de doutoramento sobre lingua galega, da lingüista alemá Margot Sponer, unha das tres mulleres que publicaron en Nós.

A mostra, ademais de permitir ver todas as portadas da revista, achega os seus contidos -neste apartado hai varias aplicacións interactivas-. Tamén incorpora pezas de arte, como o Saint Jacques le Majeur, a obra que Castelao definiu como a mellor estatua bretoa relacionada coa iconografía xacobea. Vinculada ao autor de Sempre en Galiza, exponse, ademais, a bandeira galega que se empregou nas súas exequias.

Conoce toda nuestra oferta de newsletters

Hemos creado para ti una selección de contenidos para que los recibas cómodamente en tu correo electrónico. Descubre nuestro nuevo servicio.

Votación
8 votos
Comentarios

Unha mostra abre as páxinas de «Nós» para profundar na identidade galega