Las cantigas medievales: propaganda política en verso

Alfonso X usó las cantigas de Santa María como un arma contra el cabildo de Santiago, con el que tenía un conflico


Santiago / La Voz

Claro que las referencias medievales no se quedan solo en Rosalía. La Edad Media está de moda, porque «estamos imbuidos deste mundo medieval, porque en realidade estamos imbuidos de romanticismo. É o romanticismo o que nos legou esa Idade Media que tanto nos gusta». El año pasado, el premio Planeta lo ganó una novela de temática medieval, «que era a consecución do graal na sociedade contemporánea». Juego de Tronos, Uno de los grandes fenómenos audiovisuales de los últimos tiempos tiene claras reminiscencias medievales. «Por exemplo, o mito da princesa, o dragón e o cabaleiro, que ten tradición medieval. Pero aí entramos na antropoloxía, no sentido de que o poder se transmite polo vínculo feminino, de xeito de que un para ter o poder ten que facer a proeza e casar coa filla do rei, porque o fillo non é o que detenta o poder».

Hablar de poder es hablar de trovadores. Quizá decir que eran las estrellas de rock de la época es demasiado. Pero sí eran los transmisores de información «e a información na Idade Media transmítese cantando. Os trobadores tiñan tres repertorios: o de amor, o de guerra e o literario. Na guerra os bandos atácanse con cancións e decote coa mesma melodía, que leva unha letra a un lado e volve coa mesma música pero con outra letra». Son elementos aristocráticos. «Seguro que había moitas outras figuras musicais que non se conservaron. Só se conservou o que a aristocracia quería».

-Entón, se eran transmisores de información, eran as Rosalías daqueles anos?

-Si, nese sentido si. Eu diría máis un Amancio Prada, ou un Serrat, ou en Galicia unha Uxía.

Y las cantigas propaganda política. Alfonso X redacta las cantigas de Santa María atribuyendo milagros que son de Santiago a Santa María «porque ten un contencioso co cabildo de Compostela e o que quere é que a xente non peregrine a Santiago, senon a Santa María de Sirga ou a  outros centros de peregrinación femininos. É política pura».

Por eso, ante el «importantísimo e exclusivo» patrimonio que supone la lírica galaico-portuguesa, Rossell no entiende «como non hai unha reivindicación máis potente. Se isto fose Francia, cada vila tería unha estatua co seu trobador e a carón un centro de interpretación de lírica medieval». Con un patrimonio material e inmaterial extenso, Galicia podría ser «o parque temático medieval de Europa».

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