La gaita de las Cantigas de Santa María que se hizo realidad

El artesano Pablo Carpintero reproduce una pieza de nueve siglos y funciona


A Coruña / la Voz

La mayoría de las 418 composiciones de las Cantigas de Santa María relatan milagros atribuidos a María. Y casi un milagro acaba de lograr, nueve siglos después de que se escribieran, Pablo Carpintero Arias (Carballedo-Lugo, 1969). Este doctor en ciencias, musicólogo y artesano llevaba años viendo a los expertos discutir si los más de 40 instrumentos de las Cantigas eran reales o imaginarios. Y ha conseguido resucitar uno de ellos. Una gaita.

«Xunto co Pórtico da Gloria, as Cantigas son o conxunto iconográfico musical máis importante de Europa na Idade Media», sostiene Carpintero. «Como no resto de Europa as gaitas de máis dun bordón non aparecen ata dous séculos despois, desta gaita téñense dito moitas cousas pois non lles cadra coas súas iconografías», apunta, detallando que podría ser «unha fantasía do iluminador».

Carpintero tenía su propia teoría, «pois non creo que nun manuscrito feito con tanto coidado, sendo Afonso X músico e sabendo, como se sabe hoxe, que el mesmo repasaba a corrección das iconografías, non me creo, digo, que esa iconografía non represente un instrumento real». Y detalla aspectos técnicos como que quizás la gaita «fosen dúas gaitas montadas nun único fol (como as gaitas de barquín). É dicir, o punteiro grande tocaría acompañado co máis longo dos bordóns longos e co máis longo dos curtos, e o punteiro curto tocaría cos outros dous. Iso permite tocar en dous modos diferentes e en dúas alturas diferentes». Hasta aquí la teoría «pero como o movemento se demostra andando púxenme a construír a gaita para ver se, facéndoa exactamente coas mesmas proporcións e forma que na iconografía, o instrumento era funcional». Carpintero, que formó parte de los comités de la Unesco de las candidaturas a Patrimonio Cultural Inmaterial de la Humanidad, dedicó dos meses a la tarea: «As lonxitudes dos tubos e tamaño do fol deducíronse tendo en conta unha altura media para os homes no século XIII era de 1.67 metros». Y la gaita no solo funciona, sino que cuenta con «posibilidades extraordinarias»; muestra que las iconografías de las Cantigas podrían ser representaciones fieles de instrumentos reales y, con ello, abre un campo inmenso para el desarrollo actual de la música medieval en la Península.

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