«Agora falan entre eles no recreo»

La prohibición del móvil en los centros de primaria y secundaria empieza a extenderse por iniciativa docente


a coruña / la voz

Suena el timbre que anuncia el tiempo de recreo en el IES O Mosteirón de Sada. Los alumnos de secundaria tienen 20 minutos para el primero de sus dos descansos de la mañana. Ninguno corre a sacar el teléfono de la mochila. Un cartel tiene la explicación a esta reacción casi exótica en la era de la dependencia electrónica. «Móbiles, non», reza el letrero. La limitación no solo afecta al aula, se extiende a los pasillos y al patio. «O teléfono está prohibido en todo o recinto do instituto», apunta Natalia Seguí, la directora. En este centro público han cortado por lo sano. Cero smartphones. «Agora os alumnos volveron interactuar, falan entre eles no recreo!», exclama la docente.

La medida echó a andar este curso y la valoración es positiva: «O móbil era unha fonte de conflito. Teñen outras alternativas: zona de xogos, pimpón, xadrez ou futbolín. Pensabamos que ía ser complicado, pero estamos gratamente sorprendidos, non lles resultou nada difícil». Los padres, añade Natalia Seguí, también están contentos con el veto.

Cada vez son más los institutos que optan por aplicar la normativa de la Consellería de Educación en su versión más exigente. La Lei 4/2011 de Convivencia e Participación da Comunidade Educativa incluye la prohibición durante el período lectivo. En centros como el de Sada la extienden a todo el recinto. Afecta a todos los alumnos de los cursos de la ESO. «Aprobámolo no consello escolar xa que son os centros os que teñen que decidir como aplican o decreto. Só o empregan, iso si, nas materias como robótica ou plástica que o requiren como ferramenta», aclara Seguí.

 Antes que Francia

Hace tres años, en el CEIP Anxo da Garda de A Coruña se anticiparon a la medida que acaba de anunciar el gobierno de Emmanuel Macron para el curso que arranca en el 2018. Aquí, los móviles están prohibidos hasta en las actividades extraescolares. «O problema non é o aparato en si, senón as funcións que ten -valora Alfonso González-. É coma un ordenador, teñen aceso a todo tipo de contidos. Non podes controlar que unha foto que lle fagan a un compañeiro, en cousa de segundos, estea no outro lado do mundo».

El tutor de sexto de primaria es también el coordinador de nuevas tecnologías del colegio. «Falan de que teñen Facebook, WhatsApp ou Instagram cando hai que ter cumpridos os 14 para poder abrir unha conta na maioría destas redes. Isto vén da casa. Na primeira comuñón regálanlles móbiles mellores co meu. Algúns teñen ata 20 pantallas diferentes na casa. No recreo, no día sen balón, sen fútbol e sen teléfono non saben que facer».

González defiende la importancia de educar a los nativos digitales. «Ao rematar as clases, en canto chegan os pais a recollelos, non lles dan un bico, pídenlles un móbil!».

«Pasou coa televisión hai uns anos, non hai que ter unha visión tecnofóbica»

A prohibición non é para a profesora do departamento de Pedagoxía e Didáctica da UDC Patricia Digón a mellor alternativa. Unha das súas materias leva por nome Educación mediática. Ela aposta por unha ensinanza responsable que ten que comezar na casa.

-Molesta cando un alumno universitario mira o móbil na clase?

-Claro, non se dan de conta de que é unha falta de respecto. Para eles é coma unha extensión do seu brazo.

-Vostede vetaríao nos centros de primaria e secundaria?

-Non é a mellor medida. Os enfoques proteccionistas non nos levan a moito. Dende pequenos hai que ensinarlles a empregar dunha forma crítica as tecnoloxías. O bullying non vai rematar porque non lles deixes sacar o móbil. Vano ter agochado na mochila. Para os profesores, ter que controlar se andan con el ou non, tamén lles pode complicar o seu traballo, ensinar.

-Iso tamén é deber dos pais?

-Do mesmo xeito que non lle deixarían a un neno de dez anos facer unha tortilla con aceite quente na casa, os pais teñen que comprender que o móbil non é un xoguete. Se para moitas aplicacións teñen que ter 12 ou 14 anos, que fan cun aparato de última xeración os seus fillos?

-Hai adicción?

-Isto pasou coa televisión hai uns anos. Hai estudos que demostran que se está a reducir o nivel de empatía coas redes sociais. Pero nunca todo é tan branco e negro. Non hai que ter unha visión tecnofóbica. A educación sempre ten que ter a resposta.

Newsletter Educación

Recibe todas las semanas la información más relevante sobre educación

Votación
13 votos
Comentarios

«Agora falan entre eles no recreo»