«A Coruña segue a ser tamén aldea»

La ciudad conserva en pie muy pocos graneros, vestigio de su pasado rural. Una investigadora los está catalogando


a coruña / la voz

Son de tierra, de estas tierras, aunque el progreso los ha mutado en una suerte de peces de ciudad. Los hórreos están en peligro de extinción en los entornos urbanos. Algunos resisten, gracias a su robusta piedra, al paso de los años, de las atrocidades urbanísticas y de los expolios. «Son a proba de que aquí había leiras, cultivos e gran que gardar. A Coruña foi, e segue a ser tamén unha aldea, con ovellas, vacas e hórreos», apunta Carmen Toba, investigadora de Apatrigal, la Asociación para la Defensa do Patrimonio Cultural Galego. Cámara en mano, recorre el municipio en busca de los graneros. Como una Indiana Jones, pero de la etnografía galaica. «Agora están protexidos. Hai 50 e 60 anos non era así. A Coruña só puido medrar cara ao seu cinto rural», cuenta Carmen.

Cabazos localizados

«Un dos mellor conservados, e dos máis grandes, está preto das facultades de Enxeñaría. É privado. Ten o celeiro na parte de abaixo, onde se gardaban os aparellos, a cruz e a porta en moi bo estado», describe la integrante de Apatrigal. Someso, O Birloque, Feáns o Mesoiro son algunos de los puntos donde ha localizado más hórreos. «En A Zapateira, xusto debaixo de Arquitectura, hai un moi fermoso pero en mal estado. Un veciño díxome que hai un problema de herdanzas na finca», comenta. «En San Pedro de Visma, xunto a Los Rosales, e preto do Chuac tamén hai. É curioso como, sen saír da cidade, podemos ver unha evolución dos distintos estilos. Hainos coa morfoloxía de Fisterra e da de Tomiño. De pedra, madeira e tamén de ladrillo», detalla Toba.

Uno de sus favoritos está «absorbido» por el polígono de Pocomaco: «Na aldea de Vío. Destaca pola súa ornamentación, cun pináculo enriba. É do estilo capela». Aunque Patrimonio es exigente en lo relativo a su venta o movilidad, «non sucede así coa súa conservación», lamenta. En el parque de Vioño los vecinos denuncian la agresión continúa que sufren los dos hórreos del espacio. «Definen a nosa cultura. Como dicía Castelao, son coma un recinto sacro», concluye Carmen.

La ley no prohíbe su venta, pero sí exige autorización para su traslado

Son un monumento singular del patrimonio etnológico y su movilidad está supeditada a la previa autorización de la Xunta, según indica la ley autonómica del 2016. Los construidos antes de 1901 se consideran, además, bien de interés cultural (BIC). Con posterioridad pueden ser catalogados cuando se les reconoce un especial valor cultural. Pueden comprarse y venderse legalmente. No obstante, la Dirección Xeral de Patrimonio prohíbe el traslado de todos los hórreos fabricados en piedra y madera sin su consentimiento. Para los de ladrillo no existe esta obligación. En el caso de los BIC la norma también protege su perímetro, un área de 20 metros. Las multas por moverlos pueden ser de hasta 120.000 euros. «Hainos á venda en Mil Anuncios. Hai donos que descoñecen a lei, pero tamén inflúe a picaresca», indicó en una entrevista a La Voz Carlos Fernández Coto, presidente de Apatrigal. «O espolio vese en moitos xardíns de chalés», censura Carmen. «Foron devorados polo progreso. Prima conservar os que quedan», alega Toba.

Un programa de rastreo etnográfico en colaboración con Asturias y Portugal

La investigadora y vocal de Apatrigal forma parte de un equipo de investigación autorizado por la Xunta y dirigido por el arquitecto Carlos Fernández Coto. Trabajan con dos colaboradores asturianos, uno portugués y otros dos gallegos. «Peinamos concello por concello de Asturias, Galicia e Portugal. Tralas viaxes do xeógrafo e etnógrafo Carlos Varela Aenlle por Suíza, Turquía, Romanía ou Suecia, e logo de estudar toda a Península, deducimos que os hórreos de máis de 20 metros só os hai desde Ribadesella a Coímbra. Son os que estamos a buscar e investigar. Xa temos unha lista duns 49», cuenta Carmen Toba.

Los resultados

En A Coruña los han encontrado de diversos estilos. «Depende do canteiro e tamén das posibilidades do dono da finca. Os de ladrillo adoitan vincularse ós propietarios de terreos máis humildes. Na aldea de Vío, xunto ao polígono de Pocomaco, hai dous xuntos que son moi distintos. Un é de granito, outro de madeira. O segundo está levantado sobre cepas ou mesas transversais. Encadraríao no estilo piorno, onde é raro que conten con pináculos, é dicir, o chuzo e a cruz. É curioso porque se dan por Maceda e A Limia, onde teñen outro clima», pormenoriza la investigadora.

Los hórreos hablan sobre el origen de su propietario. «En Mesoiro atopei un do estilo de Noia, cun reloxo de sol no cumio», continúa. Los estilos A Coruña, Cabanas o As Mariñas no faltan en la ciudad. «En Mesoiro hai un con elementos pésimos, co tellado de uralita», lamenta. «O que está preto de Carrefour, en Alfonso Molina, é do estilo noiés. Non lle limparon os grafitis. Foi trasladado ata aí, coma o do parque de Santa Margarita», enumera Carmen. Perderlos sería «quedarnos orfos de cultura».

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