La flota artesanal reaviva el astillero de Betanzos, que desconoce la crisis

Dolores Vázquez BETANZOS / LA VOZ

BETANZOS

CESAR DELGADO

El lunes se botará el Lobo do Mar, un barco para Camariñas, el más grande construido por Eumemar

25 feb 2018 . Actualizado a las 21:27 h.

El puerto de Betanzos será el escenario el lunes de la botadura del Lobo do Mar, un pesquero de 10,5 metros de eslora y 3,4 de manga que tendrá su puerto base en Camariñas. Ha sido construido en las antiguas instalaciones de Serrerías Mandeo, reconvertidas en astillero hace tres años y medio de la mano de la firma Eumemar. «Dos que fixemos é o máis grande», explica Jorge Illanes, el propietario del astillero, una empresa que este año celebra su 15.º aniversario y que comenzó su andadura en Campolongo. «Por temas de produción e como saltamos a barcos máis grandes as instalacións quedáronnos pequenas», afirma sobre el traslado desde una nave en el puerto de Betanzos.

En Betanzos son los únicos que hacen barcos de ese tipo. «Xa meu tío facía barcos hai máis de 50 anos, e eu empecei porque me gustaba», explica este empresario de 43 años, que asegura que aprendió de un socio y remarca que el sector tiene futuro. «Pasamos a crise en avión, collemos máis traballo dende o 2007, de moita xente que traballaba na construción, retornados como lles chamo eu, que volveron para o mar. Nós, crise cero, é algo insólito, tripliquei a facturación dende o 2007, todo pola pesca artesanal», comenta. «Estamos facendo ao redor de dez barcos anuais, de nove a dez metros de eslora, é a embarcación máis demandada porque precisa menos tripulación, os barcos grandes estanse desfacendo por falta de persoal cualificado», puntualiza Illanes, que también recibe encargos para fuera de Galicia y ha construido cinco barcos para Santander y otros dos para Asturias.

Sin personal cualificado

«Estou saturado, non busco máis traballo, o traballo venme», dice, y admite que no coge más para cumplir los plazos de entrega. «O problema máis gordo é non ter persoal. O que nos vén é xente do eólico, das palas, tiven traballadores ata de Boiro, aquí non hai, os que hai á volta aprenderon comigo e os empregados que teño formáronse todos na miña empresa», afirma, haciendo una radiografía de un sector que también anda escaso de mecánicos: «Dás unha patada e hai corenta mecánicos de coches, pero de barcos non, vennos xente de Portosín a montar, de Burela, de Malpica, de Camariñas...». Ahora, trabajan cuatro personas en Eumemar. «É un sector en auxe, sen persoal», sentencia.

Illanes relata que lo que se produjo fue una caída en picado de la demanda de barcos de recreo. «Onde petamos firme foi nos de paseo, facíamos 20, e incluso chegamos a facer un ano 32, e pasamos a 2, non é que fora paulatino, freouse o vicio totalmente», resume. Defiende que «o poliéster é o futuro» y descarta la madera para trabajar. «Non hai mercado e hai que ser de oficio, a madeira é artesanía pura», considera.

Cambio de artes

También apuesta por la fibra Bruno Toba, el armador del Lobo do Mar, que lleva doce años pescando tras trabajar en la construcción. Tras faenar los últimos años en el barco de su suegro decidió cambiar de artes para ir ahora «ao racú, ao polbo, ao palangre e aos miños» con una embarcación propia. «Pedín unha hipoteca para o barco, en valor todo o que ten pasa dos 200.000 euros, é unha pila de cartos. As cantidades impoñen», reconoce este patrón de 36 años que dejó a su mujer escoger el nombre del pesquero.

El barco irá de Betanzos a Sada para realizar las pruebas de estabilidad y navegabilidad. «Alí metereille os aparatos que lle faltan e para Camariñas irei en dúas ou tres semanas», calcula, y explica que operará tanto allí como en A Coruña. «Aquí iremos catro, de momento», explicó ayer subido a la cubierta, que estaba revisando, ya que inicialmente el Lobo do Mar se botaba ayer.

«Tiñan que axudar porque isto xera postos de traballo»

Jorge Illanes reclama a la Comisión Europea que promocione las nuevas embarcaciones frente a la política de apoyo a los desguaces que se lleva a cabo. «Tiñan que patrocinar á xente nova, á xente como a que me compra a min, que financien facer barcos novos, porque non é que nos dea traballo a nós, senón que vai crear, como mínimo, de dous a catro postos de traballo. Non lles dan un duro e en cambio financian os despeces aos que se van xubilar», critica el propietario de Eumemar, que afirma que solo así se estaría realmente apoyando al sector pesquero de la comunidad. «Hai que patrocinar á flota artesanal, terana que subvencionar que é a que está dando de comer a media Galicia, non aos do arrastre», propone Jorge Illanes.