La profunda huella de la Casa de Alba en Arteixo

Susana Acosta
S. Acosta ARTEIXO / LA VOZ

ARTEIXO

La playa de Alba conserva este nombre por la influencia que la familia nobiliaria tuvo en Arteixo.
La playa de Alba conserva este nombre por la influencia que la familia nobiliaria tuvo en Arteixo. C. Quian < / span>

El municipio conserva topónimos que recuerdan la presencia de esta familia nobiliaria

02 dic 2015 . Actualizado a las 05:00 h.

Ahora que se acaba de cumplir un año del fallecimiento de la duquesa de Alba, Cayetana Fitz-James Stuart, el Concello de Arteixo desvela que en este pequeño municipio situado en el noroeste peninsular, esta familia nobiliaria también ejerció su poder al disponer de un amplio número de propiedades. Prueba de ellos son los numerosos topónimos que hacen referencia a la Casa de Alba y que todavía están presentes en el municipio.

«Os terreos proceden da época feudal. Antigamente estas propiedades eran do Conde de Lemos e pasaron a mans da Casa de Alba. Dedúcese que por este motivo os familiares desta familia acudían a unha casa señorial situada pola zona de Figueiroa e conservamos aínda numerosos topónimos na zona», comenta María Rozamontes, técnica de normalización lingüística del Concello de Arteixo y autora del Proxecto de Toponimia de Arteixo, donde figuran los nombres de estos lugares.

Uno de estos topónimos más conocidos es, sin duda, la playa de Alba, en O Rañal, uno de los mejores arenales que tiene Arteixo: «Está o areal de Alba, que antes era coñecido polas dunas que tiña. Tamén están as rozas de Alba, monte de labradío integrado por parcelas e fincas onde se ve a influenza do poderío que tiña esta familia. Tamén está o paiolo de Alba, un labradío ao carón do mar, e o monte de Alba, unha gran extensión cara o mar, onde agora hai bastantes casas construídas. Tamén atopamos o xuncal de Alba e o Aguillón de Alba», comenta Rozamontes. Y es que la mayoría de estos terrenos se sitúan entre Figueiroa y la zona de la playa de Alba.

«A xunqueira de Alba é un terreo de labradío que comeza na entrada de O Rañal e baixa cara o río Bolaños, linda co Petón e co Barreiro», reza Rozamontes sobre lo que aparece de este topónimo en el Proxecto de Toponimia de Arteixo.

Búsqueda en los archivos

La técnica explicó que tras examinar la cantidad de topónimos que hacían referencia a la Casa de Alba, desde el Concello se pusieron en contacto con esta institución para ver si podían obtener más información al respecto: «Dixéronnos que eles non tiñan nada sobre as propiedades que a Casa de Alba tivera en Arteixo, pero pensamos que teñen tal volume de documentación que nin o deberon de mirar ben. Ten que haber información e estamos seguros de que os arquivos da Casa de Alba son unha fonte importante de consulta», comentó.

Otros topónimos

Precisamente, uno de los objetivos del departamento de normalización lingüística del Concello es estudiar la evolución de los topónimos del municipio y su procedencia. Así detectó que el embalse de Rosadoiro es un topónimo incorrecto. «Na toponimia de Galicia aparece O Rexedoiro e os veciños de toda vida tamén o coñecen como Rexidoiro, que tamén sería correcto aínda que non é o nome oficial. A comisión da toponimia de Galicia acordou fixar O Rexedoiro porque noutros sitios de Galicia xa estaba fixado ese termo e procede do latín Rujitoriu, que significa ruxir, en alusión a unhas fervenzas e uns muíños que había nesa zona e que facían bastante ruído», explicó la técnica del Ayuntamiento.