Miguelanxo Prado, sobre su renuncia a dirigir Viñetas desde o Atlántico: «Foron 15 anos de pensalo, era unha situación límite»

Mila Méndez Otero
Mila Méndez A CORUÑA

A CORUÑA

Miguelanxo Prado, durante la rueda de prensa.
Miguelanxo Prado, durante la rueda de prensa. César Quian

Asegura que «levaba tempo sendo un auténtico suplicio» y denuncia la congelación del presupuesto durante años

30 mar 2023 . Actualizado a las 16:28 h.

«Non estou canso nin esgotado, nin a fórmula está acabada. Este é un problema estrutural, non persoal». Miguelanxo Prado se despide del festival que creó e hizo grande en una decisión que, confiesa, ha sido muy «dolorosa», pero también inevitable. Prado, al frente del Salón Internacional del Cómic de A Coruña Viñetas desde o Atlántico desde sus inicios, explicó esta mañana en una rueda de prensa los motivos de su renuncia tras 25 años comandando el certamen.

«En dez anos a fórmula mantívose razonablemente ben. Creo que o seu éxito é incuestionable. Tivemos ao mellor do mellor do mundo. Nos últimos anos, montar Viñetas era un auténtico suplicio. Eu non son unha persoa de calentóns, senón de diálogo. Pero, nestes últimos 15 anos a situación era límite. Coas regras do xogo actuais, o modelo Viñetas non é viable», aseguró Prado, que ya presentó su renuncia a Inés Rey, además de alcaldesa de A Coruña, responsable de la Concellería de Cultura. «Creo que tiña que ser algo esperado por ela, pero parece que foi unha sorpresa», reconoció Prado, que apuntó que tomó la decisión en junio del 2022. 

El certamen que comenzó a andar hace un cuarto de siglo tras el encargo que le hizo al autor el alcalde Francisco Vázquez, cuya afición por el cómic es conocida, pierde así a su alma máter y a quien consiguió darle prestigio internacional. Fue con el gobierno local del PP cuando se produjo la «ruptura», dijo, que no han sabido reparar ni el ejecutivo de la Marea ni el del PSOE de Inés Rey. En la época del alcalde popular Carlos Negreira, confesó, «chegóuseme a propoñer privatizar a xestión. Non quero iso, o que diferenciaba Viñetas era a súa calidade cultural. Por aquí pasaron os mellores autores. Este modelo xamais o pode dar unha estrutura mercantil», aseguró Prado, que insistió: «Viñetas é un evento cultural, non un festival lúdico festivo». 

Con el presupuesto de 120.000 euros «conxelado desde hai moitos anos», la estocada vino de la mano de la nueva ley del régimen local, «que aplaudín como cidadán» y su «aplicación perversa» por parte de los sucesivos ejecutivos locales de la ciudad. «Perdoade por contar anécdotas miserentas pero, cando me din que non se pode pagar un autobús para ir ver o Pórtico da Gloria cos autores… son coruñés, pero tamén galego. Non pode ser que me teña que aprender os vericuetos da lei do réxime local. Veño de participar nun festival en Tenerife e nunhas xornadas nunha biblioteca pública do País Vasco. Como é posible que en concellos rexidos polas mesmas limitacións lexislativas se poida facer un festival e aquí non. As comidas dos autores eran menús do día, non había luxos. A lexislación ten que estar adecuada á realidade que quere regular. O orzamento é para todo un mes de actividades. Cantos concertos de dúas horas non custan o mesmo?», sostuvo Prado. «Non pode ser que un señor que nin tivo na man un cómic de Mortadelo e Filemón veña fiscalizarnos», apuntó. Con todo esto, el salón ya no podía seguir «sendo o mesmo». 

Las cuatro condiciones que Prado le puso en su día al socialista Francisco Vázquez para aceptar el reto de organizar este evento que el Ayuntamiento ya ha anunciado que va a continuar sin él, fueron que estuviese dirigido a todos los públicos, no solo al especializado; ofrecer una buena acogida a los artistas invitados; proteger los materiales cedidos por los autores, «a xente que tivemos en Viñetas -espetó Prado- non está por debaixo de Miquel Barceló» y, por último, remunerar su participación y la cesión de los derechos de sus obras para los catálogos. «Nós nunca pagamos un bolo a un autor, algo que non nos podiamos permitir, senón unha remuneración digna polos seus servizos», enfatizó. 

Aunque asegura que este ejecutivo local tuvo su parte de responsabilidad, explicó que fueron «15 anos de desencontros con diferentes gobernos». El «diálogo de xordos» y el clima de «desconfianza» empantanaron las relaciones. «Quero que a miña renuncia sexa un último acto de servizo co público», concluyó el autor, que anuncio que seguirá «dando a lata» para que A Coruña sea un lugar de referencia en el cómic.  Prado lanzó otro mensaje: «Unha vez que unha cidade consegue ter un patrimonio como este salón, os museos científicos, a orquestra sinfónica, a torre de Hércules... desperdicialo é un suicidio».

De forma paralela a su intervención, en otro acto en A Coruña, la alcaldesa, Inés Rey, tuvo unas palabras de despedida para el creador. «Quero agradecer a Miguelanxo Prado o seu traballo durante estes 25 anos por ter conseguido facer de Viñedas do Atlántico unha referencia no mundo do cómic. Viñetas xa é parte da historia da cidade e seguirá sendo unha das citas imprescindibles do verán. O noso compromiso é organizar esta mostra, a partir de agora cunha nova dirección para darlle un novo impulso, modernizala», avanzó Inés Rey, que no pudo más que reconocer que «grazas ao magnifíco traballo de Miguelanxo, Viñetas é o que é».

En la rueda de prensa, en la librería Alita Cómics, el propietario del establecimiento le dio las gracias al autor porque «sen el e sen Viñetas, Alita non existiría». Miguelanxo se va, confesó, con dos metas sin cumplir: lograr que A Coruña tuviese un museo nacional del cómic y que las actividades del salón se extendiesen a los centros educativos a largo del año.